OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som åtgärdsplanerare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.
Åtgärdsplanerare
Arbetsuppgifter
Som åtgärdsplanerare bidrar du till en säker och hållbar infrastruktur genom att se till att förutsättningarna för alla resenärer, trafikslag och transporter blir så bra som möjligt. Utifrån ett medborgarperspektiv och de nationella och regionala planerna tar du tillsammans med andra fram underlag om behov och brister i transportsystemet och lämnar förslag på vad som ska utredas vidare, det kan vara alltifrån gång- och cykelvägar till ny motorväg.
Utifrån utredningar och förarbeten ser du till att kommande projekt beskrivs, budgeteras och planeras så att tillgängliga medel utnyttjas effektivt och i linje med långsiktiga planer, där du deltar i arbetet med att ta fram den sexåriga planen för infrastrukturinvesteringar. Du prioriterar de mest effektiva åtgärderna och för en aktiv dialog med regioner, kommuner, myndigheter och allmänhet i frågor som rör planering, prioritering och finansiering av åtgärder. Du deltar i viktiga beslut och får möjlighet att jobba med varierande arbetsuppgifter och frågor som påverkar många människor. Hos oss är det viktigt med en lärande kultur där vi delar med oss av vår kunskap och alltid ser till helheten och verksamhetens behov, detta för att tillsammans utvecklas som person, med sina kollegor och våra arbetssätt.
Jag som blir din chef heter Ivan Andic. "Jag söker nu dig som kan ersätta en medarbetare som är föräldraledig under ett (1) år och fyra (4) månader, placeringsort Eskilstuna eller Örebro. Du kommer att vara med och skapa förutsättningar för en väl fungerande infrastruktur i region Öst tillsammans med ett sammanhållet team på 15 personer. Det ingår att delta i viktiga beslut, ha stort ekonomiskt ansvar för planering av åtgärder och få jobba med frågor som påverkar många. Hos oss får du ett roligt, flexibelt arbetsliv och ett dagligt kunskapsutbyte".
Några av de åtgärder/projekt som är aktuella just nu är:
Omsätta uppdrag i nationell och regional plan till åtgärdsbeskrivningar som beställs internt av Trafikverkets verksamhetsområden Investering och Underhåll
Beskriva åtgärder, intern beställa av utförande enheter och följa projekten från tidig planering till produktion
Ha dialog med planupprättare, regional kollektivtrafikmyndighet, kommuner och näringsliv
Ta fram förslag till ställningstagande utifrån genomförda åtgärdsvalsstudier
Ta fram medfinansieringsavtal, förskotteringar och överenskommelser om samfinansiering med externa parter
Bidra med kunskap/underlag vid framtagande av nationell plan och regionala planer
Samla behov av smärre åtgärder och prioritera dessa till verksamhetsplan
Övrig information
Tidsbegränsad anställning under ett (1) år och fyra (4) månader. Placeringsort: Eskilstuna eller Örebro. Intervjuer via Skype planeras v 50. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Kvalifikationer
Vem är du
Då rollen innebär mycket kontakt internt och externt ser vi att du är en utåtriktad person som är kommunikativ och har lätt för att ställa frågor och ta kontakt med nya människor. Du är analytisk vilket gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv. Då du kommer ha ett nära samarbete med många olika intressenter behöver du ha mycket god samarbetsförmåga. Du är driven, självgående och via planering och struktur tar initiativ och självständigt ser vad som behöver göras och har förmåga att agera därefter.
Vi söker dig som
Har universitets- eller högskoleexamen (minst 180 hp) med inriktning samhällsplanering, landsbygdsutveckling, väg och vatten, teknik, ekonomi eller annan utbildning och arbetslivserfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig
Har flerårig arbetserfarenhet av att arbeta med infrastruktur
Har erfarenhet av planering, produktion eller projektering av väg, t.ex. planläggningsprocessen eller annan infrastruktur
Har god ekonomisk kompetens t ex. verksamhetsplanering, kapacitetsanalyser, samhällsekonomi, effektsamband eller ekonomisk planering av åtgärder
Har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Har körkort för personbil
Det är meriterande om du
Har kunskap och förståelse för olika åtgärders påverkan och effekter på kommunal och regional nivå i relation till Trafikverkets verksamhet
Har tekniska kunskaper avseende planering av åtgärder inom väg
Har kunskaper om plan- och bygglagen
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089