Åtgärdssamordnare för stärkt lokalt vattenvårdsarbete

Åtgärdssamordnare för stärkt lokalt vattenvårdsarbete

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Du kommer att ingå i strategienheten på samhällsbyggnadskontoret och ha ett nära samarbete med kommunekologen och föreningen Råcksta å vattenråd. Strategienheten, som är en av Samhällsbyggnadskontorets sju enheter, ansvarar för strategiskt övergripande samhällsutvecklingsfrågor. Vi har uppdrag av bland annat
- översiktsplanering och strategiska samhällsutvecklingsfrågor,
- transportinfrastruktur och övergripande trafikplanering,
- strategiska miljö-, klimat- och energifrågor,
- övergripande strategier för tillgänglighet, folkhälsa och jämställdhet.

Strängnäs kommun har 44 mil mälarstrand och ett oräkneligt antal sjöar och vattendrag. Vi har en hög ambition vad gäller vattenfrågor med vattenplanen som styrande dokument. Vi är även drivande i arbetet med Råcksta å vattenråd, en nybildad förening med lokala aktörer som samverkar för ett helhetsperspektiv på vattenrelaterade frågor inom Råckstaåns avrinningsområde.



ARBETSUPPGIFTER
Strängnäs kommun har beviljats medel till en åtgärdssamordnare under 2020-2022 för att stärka det lokala vattenvårdsarbetet. Åtgärdssamordnarens uppgift är att öka åtgärdstakten och genom ett helhetsperspektiv verka för att rätt åtgärder genomförs på rätt plats.

Åtgärdssamordnaren kommer framförallt att samverka med nyckelpersoner inom kommunen, Råcksta å vattenråd och markägare. Fokus kommer att ligga på åtgärder mot övergödning inom Strängnäs kommun och Råckstaåns avrinningsområde men även andra åtgärder för att nå god ekologisk status kan bli aktuella.

Som åtgärdssamordnare ansvarar du för att;
- Bygga nätverk för att engagera lokala aktörer i åtgärdsarbetet, främja diskussioner och ta tillvara lokal kunskap.
- Identifiera och stötta i genomförandet av kostnadseffektiva åtgärder mot framförallt övergödning.
- Identifiera hur åtgärdsplanering kan stärkas och vad som behövs för att fler åtgärder ska genomföras
- Identifiera incitament och styrmedel för att stärka åtgärdsarbetet utifrån lokala förutsättningar
- Samverka och främja erfarenhetsutbyte med andra vattenråd och åtgärdssamordnare


KVALIFIKATIONER
Krav
För att kunna anta rollen som åtgärdssamordnare hos oss behöver du ha:
- Högskoleutbildning med inriktning mot vatten. Kan till exempel vara landsbygdsstrateg, limnolog, agronom eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

- En god administrativ förmåga.
- En god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.
- B-körkort

Meriterande
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet från arbete med övergödningsproblematik, våtmarker i jordbrukslandskapet eller motsvarande.
- Erfarenhet från arbete inom lantbruket
- Utbildning i miljökommunikation, miljöekonomi eller motsvarande.
- Erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning
- Erfarenhet och/eller utbildning i GIS

Personliga egenskaper
- Du har ett stort engagemang och nyfikenhet av att arbeta med vattenvård på lokal nivå.
- Du är bra på att skapa relationer, pedagogisk i din kommunikation samt har en god samarbetsförmåga.
- Du har förmåga att arbeta noggrant och analytiskt samt leverera med hög kvalité.
- Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv och har god förmåga att kunna organisera och prioritera dina arbetsuppgifter.


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Strategienhet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2020
  • Ansök senast: 15 juni 2020

Liknande jobb


Hållbarhetsansvarig

21 november 2024