Attunda tingsrätt söker administrativ direktör

Attunda tingsrätt söker administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Arbetsuppgifter
Attunda tingsrätt är en av landets större tingsrätter.

Verksamheten leds av lagmannen. Tingsrätten är organiserad i tre dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. Dessutom finns en administrativ avdelning som leds av den administrativa direktören.

Den administrativa avdelningen har ca 35 medarbetare och består av tre enheter. Det är enheten för central administration som sköter ekonomi, IT och HR-frågor. Det är vidare enheten för bemötande och säkerhet som sköter säkerhet, lokaler och service. Därtill finns en enhet för samordning och arkiv som sköter registrering, expediering och arkiv. Enheten för bemötande och säkerhet och enheten för samordning och arkiv leds av varsin enhetschef som arbetar direkt under den administrativa direktören.

Som administrativ direktör har du det övergripande ansvaret för verk-samheten på den administrativa avdelningen. Du leder, planerar, följer upp och utvecklar arbetet på avdelningen tillsammans med enhetscheferna. Du har personal- och arbetsmiljöansvar.

Under lagmannen arbetar du vidare med många strategiska och operativa frågor. Det kan handla om budget-, planerings- och bemanningsfrågor samt uppföljning av ekonomin och verksamheten. Du bistår lagmannen i budgetarbetet och i den interna styrningen och kontrollen av domstolens verksamhet. En viktig del av uppgiften är strategiskt utvecklingsarbete av verksamheten. 

Tillsammans med lagmannen och chefsrådmännen ingår den administrativa direktören i tingsrättens ledningsgrupp. Administrativa direktören före-träder även tingsrätten som organisation och arbetsplats i många sammanhang.

Administrativa direktören driver också administrativa frågor och vissa utvecklingsfrågor i samverkan med andra domstolar och Domstolsverket.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

Vi söker dig som har:

- en akademisk examen, företrädesvis juristexamen eller annan samhällsvetenskaplig examen
- erfarenhet av och god kunskap om domstolarnas verksamhet
- erfarenhet av arbets- eller projektledning och helst erfarenhet av chefskap, även att leda genom andra chefer
- en mycket god administrativ förmåga för att planera och följa upp verksamhet
- erfarenhet av utvecklingsarbete- eller förändringsarbete, gärna i domstol.

Erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning är meriterande. Detsamma gäller erfarenhet av ekonomi- och budgetarbete. Erfarenhet av att leda verksamhet inom rättsväsendet kan vara särskilt meriterande. Du får gärna vara ordinarie domare eller domarutbildad men det är inget krav. Särskild stor vikt kommer i stället att läggas vid dina chefsförmågor och andra personliga egenskaper.

För att lyckas i rollen är det nämligen centralt att du har intresse och fallenhet för administrativt arbete samt att du har en god social förmåga, lyhördhet, målmedvetenhet och driv. Vi söker dig som drivs av att motivera, leda och utveckla andra medarbetare och chefer. Eftersom arbetstempot kan vara högt ska du ha förmåga att prioritera, delegera och arbeta med flera arbetsuppgifter samtidigt. Vi söker dig som är kommunikativ, engagerad och som har förmågan att leda mot uppsatta mål och även se konsekvenserna av olika tillvägagångssätt. Slutligen drivs du av att engagera dig och vara aktiv i externa nätverk.

I rekryteringen kommer testförfarande ingå.

Om Attunda tingsrätt
Attunda tingsrätt har drygt 150 medarbetare. Tingsrätten har 23 ordinarie domartjänster och sju fasta fiskalsplatser. Domstolen är indelad på tre tämligen stora målavdelningar och en administrativ avdelning. På varje målavdelning arbetar domare, beredningsjurister och notarier tillsammans med domstolshandläggare. Var och en av målavdelningarna leds av en chefsrådman. En av rådmännen är chefsrådmannens ställföreträdare. På varje avdelning finns även en handläggarchef.

Tingsrätten är en utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade och kunniga medarbetare. Vårt mål är att verksamheten ska kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning. Målhanteringen och de administrativa rutinerna präglas av en hög grad av digitalisering. Vi anser att det är viktigt att vara en arbetsplats där medarbetarna visar varandra omtanke och ser domstolen som en helhet. Det är vidare viktigt att vi har roligt tillsammans, bland annat genom våra gemensamma friskvårdsaktiviteter. Vi ser också ett särskilt värde i att ha medarbetare med olika erfarenhet och bakgrund.

Domstolen håller till i moderna lokaler vid Sollentuna station, endast 15 minuter med pendeltåg från Stockholms central. Verksamheten bedrivs i ändamålsenliga domstolslokaler där vår huvudbyggnad är ihopbyggd med Sollentunas nya landmärke, nämligen Färgskrapan. Förutom tingsrättens egna lokaler finns i Färgskrapan även några av landets största rättssalar och högsäkerhetssalar som är tillgängliga för alla Sveriges domstolar. Där finns även utbildningslokaler för Sveriges domstolar. Attunda tingsrätt har uppdraget att vara värddomstol för dessa förhandlingssalar och övriga lokaler, vilket också är en viktig uppgift för den administrativa avdelningen. 

Ansökan
Senaste dag för ansökan: Fredagen den 28 oktober 2022.

Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enlig överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Kontakt
Lagman Anders Dereborg
Tfn 08-561 695 20
E-post: anders.dereborg@dom.se

Administrativa direktören Annika Rygart Kjellander
Tfn 08- 08-561 695 59
E-post: annika.rygartkjellander@dom.se

Facklig representant
för Saco/Akavia
Rådmannen Malin Käll
Tfn 08-561 695 63
E-post: malin.kall@dom.se

Facklig representant
för ST/Domstol
IT-ansvarige Christian Sehlén
Tfn: 08-561 695 73
E-post: christian.sehlen@dom,se

Övrigt

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Hallqvist, beredningschef
0733408287
Maria Westerlund, HR-specialist
0701887930

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Attunda tingsrätt
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2022
  • Ansök senast: 28 oktober 2022

Besöksadress

Box 940
None

Postadress

Box 940
Sollentuna, 19129

Liknande jobb


Miljöjurist

Miljöjurist

7 november 2024

Miljöjurister

Miljöjurister

7 oktober 2024

Junior jurist med mark- och miljörättslig inriktning till SGU

Junior jurist med mark- och miljörättslig inriktning till SGU

11 juni 2024