OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Som arkivarie på Attunda tingsrätt erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig samhällsbärande verksamhet.
Tillsammans med ytterligare två arkivarier och vår målverksamhet är din huvudsakliga arbetsuppgift att bidra till en rättssäker och effektiv hantering av tingsrättens arkiv.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Attunda tingsrätt ska du bevara och tillgängliggöra material, se till att arkivredovisning och rutiner är uppdaterade samt säkerställa att arkiven är i god ordning. Du arbetar även praktiskt med arkiven genom att bedöma vad som ska bevaras och hur i enlighet med gällande gallringsföreskrifter.
Vidare arbetar du brett, bland annat med att besvara förfrågningar, lämna ut allmänna handlingar och administrera sekretessbedömningar. I rollen ingår även att upprätthålla och kvalitetssäkra myndighetens arkivbeskrivning och säkerställa att arkivlokalerna uppfyller kraven enligt Riksarkivets föreskrifter. Du kommer också arbeta med att löpande se över och revidera myndighetens gallringsbeslut samt förvalta och vid behov ta fram nya strategier samt stöd- och styrdokument inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet
Arkivfunktionen är en integrerad del av tingsrättens beredningsverksamhet och förväntas därmed delta aktivt i tingsrättens allmänna utvecklingsarbete, såväl vad gäller vidareutveckling av rutiner till e-arkiv men också i frågor som inte direkt kan kopplas till arkivet. Övriga administrativa arbetsuppgifter kan tillkomma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen och minst 40 p/60 hp arkivvetenskap. Du har aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen och är väl förtrogen med Riksarkivets föreskrifter. Vidare har du mycket goda kunskaper i Officepaketet och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som arkivarie på domstol.
Dina personliga egenskaper
För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och anpassa dig till nya omständigheter. Då rollen innebär mycket kontakter, både internt och externt, är det viktigt att du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du är prestigelös, främjar andras idéer och samarbetar på det sätt som behövs för att nå verksamhetens mål. Som person är du strukturerad, noggrann och positiv. Du arbetar konstruktivt och tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. Du tycker om att arbeta med såväl rutinärenden som med mer komplicerade frågor.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vilka är vi?
Attunda tingsrätt har ca 150 medarbetare. Tingsrätten är en utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade och kunniga medarbetare. Tingsrätten strävar alltid efter ett utvecklat ledarskap och medarbetarskap. Vi vill vara en arbetsplats där medarbetarna visar varandra omtanke och ser domstolen som en helhet. Vi ser också ett särskilt värde i att ha medarbetare med olika erfarenhet och bakgrund.
Verksamheten bedrivs i moderna och ändamålsenliga lokaler vid Sollentuna station, endast 15 minuter med pendeltåg från Stockholms Central. Huvudbyggnaden är sammanbyggd med Sollentunas nya landmärke, Färgskrapan. Förutom tingsrättens egna lokaler finns i Färgskrapan bland annat några av landets största rättssalar och högsäkerhetssalar som är tillgängliga för alla Sveriges domstolar.
Tingsrättens uppgift är att handlägga mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt. Vi söker dig som vill bidra i detta viktiga uppdrag och erbjuder en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 7 juni. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande:
Bifoga CV och personligt brev. Ladda upp underlag som styrker att du har en kandidatexamen och 40 p/60 hp arkivvetenskap eller motsvarande under övriga filer. Besvara frågorna om varför du söker jobbet och din arbetslivserfarenhet.
Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: snarast, enligt överenskommelse
Kontakt
Handläggarchef, Enheten för samordning och arkiv, Johanna Guntram Kjäll, tel. 072-2059427, johanna.guntramkjall@dom.se
HR-specialist, Administrativa avdelningen, Marie Nilsson, marie.s.nilsson@dom.se
Övrigt
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Hallqvist, beredningschef
0733408287
Maria Westerlund, HR-specialist
0701887930