OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med problemlösning under högt tempo? Är du en god ledare och kommunikatör? Då kan du vara en av våra nya medarbetare som kombinerar arbetsrollerna automatlarmshandläggare och ledningsoperatör.
Räddningstjänsten Syd är räddningstjänsten för kommunerna Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Lund och Malmö. Vårt uppdrag är att förebygga olyckor och att snabbt och effektivt genomföra räddningsinsatser av olika slag. Varje dag gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv. Vi är en samhällspartner som bidrar till våra medborgares trygghet genom att arbeta med social hållbarhet, kunskap för den enskilde och samverkan med våra kommuner. Om olyckan ändå sker är vi där och gör allt vi kan.
Räddningscentralen ansvarar för utalarmering och övergripande ledning av räddningsinsatser i 21 av Skånes 33 kommuner. Inne i räddningscentralen arbetar inre befäl, larmbefäl och ledningsoperatörer tillsammans för att stödja pågående räddningsinsatser och leda resurserna i området. Vi arbetar med utalarmering av räddningsresurser, beredskapsplanering, kommunikation till allmänhet och media vid inträffade olyckor och samverkan med andra aktörer i det skadeavhjälpande arbetet. En tredjedel av alla larm är automatlarm vilket gör automatlarmsgruppen till en del av enheten räddningscentralen. Vi vill knyta samman det förebyggande och utalarmerande automatlarmsverksamheten och kommer därför rekrytera en kombinationstjänst, automatlarmshandläggare och ledningsoperatör.
Räddningstjänsten Syd ger dig möjlighet att växa i din professionella roll samtidigt som du utvecklas som människa. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare som ständigt arbetar för att vara en inkluderande organisation. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både kommer att stödja och få stöd av. Du får verka i en arbetsmiljö med bra möjlighet att påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på våra arbetsplatser, möjlighet till nyttjande av friskvård på arbetstid, föräldrapenningtillägg vid föräldraledighet och möjlighet till fler lediga dagar genom semesterväxling.
ARBETSUPPGIFTER
Som automatlarmshandläggare arbetar du aktivt med både nya och befintliga automatlarmsanläggningar. Kundkontakt är en viktig del av din tjänst, då vi skräddarsyr lösningar för varje objekt så det passar deras behov och verksamhet. Du arbetar aktivt med att följa upp larm och utryckningar och bistår både inre ledning och den operativa brandstyrkan med din kunskap och kontaktvägar. Arbetet är varierande med allt från skapandet av automatlarmskort, nyckelhantering och administrativa uppgifter så som debiteringar.
Som ledningsoperatör inom Räddningstjänsten Syd tar du del av inkommande 112-samtal och stödjer den hjälpsökande med råd, larmar ut lämpliga resurser och stödjer pågående insatser. I tjänsten har du stora möjligheter att påverka och tillsammans med dina kollegor driva förbättringar. Du kommunicerar via RAKEL, telefoni och videotelefoni och söker den information som krävs för att stödja insatsen. Arbetet innebär många samverkanskontakter, som exempelvis SOS Alarm, Region Skåne, Trafikverket och Polismyndigheten. Du kommer att arbeta tillsammans med larmbefäl och inre befäl som hanterar den övergripande ledningen av förbundets och anslutna räddningstjänsters räddningsinsatser.
Tjänsterna innebär dagtidstjänstgöring, måndag till fredag. Periodvis kan tjänsten komma att omfatta skifttjänstgöring, även helg och röda dagar.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten söker vi dig som har erfarenhet från automatlarmsanläggningar och/eller anläggningsskötsel med kunskap och erfarenhet inom brandskydd, eller operativ erfarenhet som brandman eller befäl inom kommunal räddningstjänst (heltid eller RIB). Alternativt dig med erfarenhet av utalarmering av räddningsresurser eller andra blåljusaktörer, tex från SOS eller annan blåljusaktörs ledningscentral. Du behöver ha intresse och kunskap om kommunal räddningstjänst, en kunskap som du t.ex. kan ha fått genom att ha arbetat inom räddningstjänsten, samverkat med kommunal räddningstjänst i din operativa roll eller genom utalarmering av räddningsresurser.
I rollen som automatlarmshandläggare har du god förmåga att skapa och underhålla kontakter och relationer. Du arbetar väl i grupp likväl som på egen hand och du är självgående. Med ett tekniskt intresse och god initiativförmåga löser du många av uppgifterna.
För att fungera i rollen som ledningsoperatör behöver du vara inlyssnande, snabbtänkt och ha förmåga att göra snabba och väl avvägda bedömningar. Har du också en förmåga att strukturera och planera ditt arbete samt en god datorvana, så kommer dina förutsättningar för att lyckas i tjänsten att vara goda.
Räddningstjänsten Syd arbetar ständigt med att förbättra arbetet kring hur vi på ett effektivt sätt tar tillvara på och utvecklar medarbetarnas kompetenser samt att uppmuntra olikheter i tankesätt och perspektiv. Vi värdesätter därför just dina unika egenskaper och bakgrund och väljer aktivt att inte specificera fler krav på egenskaper.
Du har B-körkort.
ÖVRIGT
Vi söker 1-2 Automatlarmshandläggare/ledningsoperatörer och tjänsterna utgörs av tillsvidareanställning med eventuell provanställning.
Placering för närvarande är räddningscentralen på Hyllie brandstation, Malmö.
Välkommen med din ansökan senast 8 maj 2022. Vänligen svara på urvalsfrågorna när du skickar in din ansökan och bifoga ditt CV. Löpande urval kommer att tillämpas, skicka därför in din ansökan snarast möjligt. Tjänst kan komma att tas i anspråk av intern sökande. Intervjuer och belastningstester planeras till vecka 20 och 21. Vi kommer skicka en inbjudan till intervju via mail.
Tjänsten är säkerhetsklassad.