OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statistikmyndigheten SCB förser samhället med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning, på uppdrag av regeringen, myndigheter och forskare. Vår statistik bidrar till en faktabaserad samhällsdebatt och väl underbyggda beslut. Det är vi som beräknar bland annat befolkningstillväxten, bruttonationalprodukten och konsumentprisindex. Utvecklingen av våra statistiska metoder och IT-system baseras på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.
Vi har en aktiv och omfattande roll i det internationella statistiksamarbetet. Vi är också en viktig del av det svenska biståndsarbetet och våra medarbetare deltar i uppbyggnaden av statistikverksamheter runt om i världen.
Vi är 1 300 medarbetare, huvudsakligen i Örebro och Stockholm, som utvecklar, framställer och sprider statistik. Söker du meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till ett demokratiskt samhälle är SCB arbetsgivaren för dig.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för nationalräkenskaper (NR) ansvarar för att utveckla, framställa, dokumentera, analysera och kommunicera statistik inom det makroekonomiska området. Avdelningen för nationalräkenskaper (NR) ansvarar för att utveckla, framställa, dokumentera, analysera och kommunicera statistik inom det makroekonomiska området. Avdelningen i Stockholm söker nu en administratör den huvudsakliga arbetsuppgiften är administration av fakturor och personalrelaterade frågor. Men som administratör utför du även andra uppgifter som t ex att rapportera en del internationell statistik.
Arbetsuppgifter
• Arbetsuppgifterna innebär att:
• administration av personal (ex tid och flexsystem), uppdrag, beställningar och fakturor
• administration och planering av avdelningens samt enheternas mötpublicera och utveckla avdelningens material på intranätet
• ansvara för avdelningens dokumenthantering
• hantera och skicka en del internationell statistik
Kvalifikationer
• gymnasieexamen med teoretisk inriktning eller annan likvärdig utbildning
• erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
• god förmåga att skriva och kommunicera på såväl svenska och engelska
• mycket goda kunskaper i Officepaketet
Erfarenhet av statistikverksamhet är meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap om administrativa system som Agresso, Proceedo eller likvärdigt. Har du kunskap om personaladministration som lönelistor och anställningsbeslut är det också meriterande.
För att trivas i rollen som avdelningsadministratör behöver du vara noggrann, strukturerad och serviceinriktad. Du ska också ha mycket god samarbetsförmåga, vara flexibel och ha hög personlig integritet. Därutöver är du van att ta självständigt ansvar för arbetsuppgifter och trivs med att ha externa och interna kontakter.
Givetvis hoppas vi att du delar våra förhållningssätt: mod, tillit, handlingskraft och ansvarstagande.
Om anställningen
Tjänsten är tillsvidare men inleds med sex (6) månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Ansökan
Låter den här tjänsten som något för dig? Skicka då din ansökan senast 2018-08-14, märkt med dnr 2018/1013 genom att registrera personligt brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan. I slutet av din ansökan kommer du även få besvara några urvalsfrågor.
Varmt välkommen med din ansökan.
Mer information om tjänsten
Vill du veta mer om tjänsten kontakta avdelningschef Elisabeth Hopkins, 070-716 14 58.
Fackliga företrädare
Jessicka Rosén, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Övrigt
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.