Avdelningschef 100 % till avd Vuxnas Lärande & Kompetens

Arbetsbeskrivning

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning 100 % med tillträde 2016-10-01 eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Placering
Avdelningschefen är för närvarande placerad vid den nya avdelningen Vuxnas Lärande & Kompetens inom integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen, som är organiserad direkt under kommunstyrelsen. Närmaste chef är förvaltningschefen.

Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen
Ansvarar för kommunens samlade integrations- och arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning, försörjningsstöd samt samordning av flyktingfrågor. Driver kommunens boenden för ensamkommande ungdomar. Det gemensamma uppdraget för alla verksamheterna är att tillsammans, utifrån olika kompetensområden, aktivt verka för att fler Åmålsbor ska komma ut på den öppna arbetsmarknaden och motverka utanförskap. För att kunna möta den senaste tidens förändringar och på ett bra sätt kunna ta vara på de möjligheter som den ökade inflyttningen har med sig, genomgår förvaltningen under 2016 en omorganisering med syfte att säkerställa såväl strategiskt som operativt ledarskap. När omorganisationen är klar kommer förvaltningen att bestå av två avdelningar: Arbete & Samhällsetablering och Vuxnas Lärande & Kompetens.

Avdelningen Vuxnas Lärande & Kompetens
Ansvarar för kommunens vuxenutbildning och består av följande enhet:

Enhet för Vuxnas Lärande & Kompetens. Består av
- Svenska för invandrare (SFI), grundläggande vux (GRUV), gymnasiekurser (GY), yrkesutbildningar (YrkVux), SärVux, Högskolan på hemmaplan, distansutbildning mot Högskola/Universitet och orienteringskurser.

Anställningen
Verksamheten genomgår ett förändringsarbete med fokus på att möta varje individ utifrån dennes förutsättningar och förmågor. Inledningsvis handlar det om att leda enhetschef/rektor genom förändrings- och omorganisationsprocessen samt att bistå förvaltningschefen i uppbyggandet av den nya förvaltningsstrukturen. Tjänsten kommer att ställa stora krav på din förmåga att leda andra och skapa förutsättningar för utveckling.

Ansvar/arbetsuppgifter
Som avdelningschef är du ytterst ansvarig för personal, budget, arbetsmiljö, måluppfyllelse och arbetsplatskultur. Du säkerställer att verksamheterna är kvalitetssäkrade utifrån sitt uppdrag och sina områden. Du leder chef med fokus på en prestationsorienterad arbetskultur, där alla medarbetare får kontinuerlig feedback och ges möjlighet att växa och utvecklas. Du är en strategisk och närvarande ledare som medvetet valt ledarskap som yrke. Du är en god ambassadör och kulturbärare för såväl förvaltningen som avdelningen. Du ansvarar för att delta i/initiera samverkansforum med socialtjänsten, Arbetsförmedlingen, civilsamhället samt övriga samverkanspartners inom kommun, landsting och statliga myndigheter.

Kvalifikationskrav
Du har en adekvat högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig, minst 3 års dokumenterad ledarerfarenhet med personal- och budgetansvar samt erfarenhet av att leda i förändring. Du är en ledare som har lett andra chefer. Du har god kännedom om kommunala och nationella arbetsmarknadspolitiska insatser. Du är övertygad om att en god arbetsplatskultur är en förutsättning för att nå goda verksamhetsresultat. Du förstår värdet av en god och nära samverkan med våra fackliga företrädare. B-körkort är ett krav.

Meriterande
Du har god kännedom om yrkesfältet, god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt har erfarenhet av att leda verksamhet inom både privat och offentlig sektor.

Personliga egenskaper
Du är trygg i ditt ledarskap, vill vara ledare och vågar vara chef. Du kan fatta egna beslut, är duktig på att kommunicera och har god samarbetsförmåga. Du arbetar strukturerat, har god förmåga att prioritera samt att arbeta mål- och resultatinriktat. Ledarskapsegenskaper är av stor vikt då arbetet går ut på att leda via andra. Som person är du trygg i dig själv, ansvarstagande och drivande. Du är professionell och tydlig i din roll. Du har förmågan att skapa entusiasm, delaktighet och samsyn kring verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Information lämnas av
Förv.chef Ivan Stipic, tel 0532-173 63
Skolledarna Kent Jönsson, tel 076-621 99 89
Lärarförbundet Eva Erhard, tel 070-556 69 79
Lärarnas Riksförbund Mikael Persson, tel 070-832 31 29
Vision, Jerry Saxin, tel 0532-173 15
Kommunal, Joachim Örtegren, tel 010-442 86 13

Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast
2016-09-07. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via epost eller pappersformat. Detta sker antingen via länken ?Jobba hos oss? på Åmåls kommuns hemsida, www.amal.se, eller genom ?Ansök via extern webbplats? på Platsbanken.

Varmt välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Malin Brunzell
0532-17191
Bitr förvaltningschef/biståndschef Kenneth Bramberg
0532-17130
Enhetschef Birgitta Jonasson
0532-77010
Kanslichef Ida Rådman
0532-17013
Facklig företrädare Marita Burman Linder
0532 17325
Enhetschef Magdalena Blomqvist
0532-17076
Kommunal Joachim Örtegren
010-4428613
Kommunchef Jeanette Lämmel
0532-170 12
Tillförordnad miljöchef Kent Gustawsson
0532-172 82
Vision Marita Burman Linder
0532 17325

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åmåls kommun Åmål
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 19 augusti 2016

Besöksadress

Kungsgatan 26
None

Postadress

Kungsgatan 26
Åmål, 66222

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024