OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Boverket är den nationella myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 230 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.
ARBETSUPPGIFTER
Boverket är myndigheten som ansvarar för frågor knutna till planering, byggande och boende. För närvarande pågår en verksamhetsförändring och från och med 2024 kommer myndigheten att delas upp i tre avdelningar, två för verksamheten och en för verksamhetsstöd. Till den ena verksamhetsavdelningen söker vi nu en ny avdelningschef. Avdelningens uppdrag innefattar tillsynsfrågor och ärendehandläggning kopplade till bland annat byggproduktförordningen, marknadskontroller för byggprodukter, energideklarationer, klimatdeklarationer, regelverk för hissar och linbanor samt hantering av olika stöd och bidrag.
Som avdelningschef leder du verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och Boverkets roll i samhället. Du är direkt underställd generaldirektören och ingår i Boverkets ledningsgrupp tillsammans med övriga avdelningschefer och andra strategiska funktioner. En del av ditt arbete är strategiskt ledningsarbete med omfattande kontakter med andra myndigheter, departement, kommuner och näringsliv. Din huvuduppgift är att leda och driva din avdelning, som kommer att inkludera 40-50 medarbetare och där du har ett direkt personalansvar för två underställda enhetschefer i dagsläget. Du har en tydlig arbetsgivarroll med ansvar för verksamhet, personal och budget. Som avdelningschef är du ansvarig för den långsiktiga strategiska utvecklingen av verksamhet och personal i syfte att säkerställa att Boverket är redo att leverera i såväl nuvarande som kommande uppdrag.
Avdelningen har en stor del systemförvaltning, bland annat eftersom Boverket har ansvar för olika register och handläggningssystem, inkluderat system som andra myndigheter handlägger ärenden i. Ett tydligt fokus för avdelningschefen är att fortsätta att effektivisera och driva utveckling av systemstöden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av framgångsrikt ledarskap i en föränderlig verksamhet, vilket innebär erfarenhet av att stötta medarbetare och bidra till att utveckla deras kompetens, samt driva och utveckla system, processer och implementera nya arbetssätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ledarskap från offentlig verksamhet, och/eller tidigare erfarenhet av att leda andra ledare. Vi värdesätter om du har kunskap och förståelse för digitaliseringsprocesser och för systemutveckling.
Din ledarerfarenhet omfattar verksamhets-, budget och personalansvar. Du trivs med att leda en avdelning där du som chef och ledare ansvarar fullt ut för hela avdelningens resultat och utveckling. Du motiveras också av att bidra i ledningsgrupp och ta ansvar för Boverkets utveckling som helhet. I grunden har du en relevant akademisk utbildning.
Du är drivande, tydlig och engagerad. Du tar ansvar, agerar och fattar beslut. För att lyckas i rollen som avdelningschef hos oss är det viktigt att du är lyhörd och duktig på att kommunicera, utveckla kontakter, skapa nätverk och föra dialog. Det är särskilt viktigt att ditt ledarskap uppmuntrar till delaktighet för att ge tydliga, väl förankrade prioriteringar i arbetet. Stort fokus ligger på samarbetsförmåga och att alltid arbeta utifrån en helhetssyn. Vi lägger stor vikt vid dessa personliga egenskaper.
Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Att arbeta hos oss innebär att arbeta i en myndighet i ständig utveckling och förändring. För oss är medarbetarskap och ledarskap viktiga områden. Vår värdegrund beskrivs genom följande kärnvärden - kompetens, engagemang, öppenhet och respekt. Vi söker dig som delar vår värdegrund, har ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för utvecklings- och samhällsfrågor!
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruits Offentliga jobb. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen, och kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Susann Bard
0455-35 31 02
Mona Johansson Rapp
0455-35 31 88
Sofia Lindén
0455-35 30 78
Staffan Vinell
Klara Falk
0455-35 32 30
stabschef Susann Bard
0455-35 31 02
ST Boverket Mona Johansson Rapp
0455-35 31 88
Saco-s-föreningen Klara Falk
0455-35 32 30
partner Boardtalk Staffan Vinell