Avdelningschef Ackrediteringsavdelningen

Avdelningschef Ackrediteringsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill framåt och utåt i din utveckling tillsammans med oss och arbeta för kvalitet och säkerhet i produkter och tjänster liksom för global frihandel och fri rörlighet på EU:s inre marknad.

Arbetsuppgifter
I rollen som avdelningschef ansvarar du för ackrediteringen av i dagsläget ca 1600 ackrediterade företag, myndigheter och andra organisationer i hela det svenska samhället men även utomlands. Verksamheten som Sveriges nationella ackrediteringsorgan genomförs av ca 60 tillsvidareanställda medarbetare plus ca 250 konsultupphandlade experter.
Som chef för Ackrediteringsavdelningen är du direkt personalansvarig chef för avdelningens fyra enhetschefer samt några ytterligare medarbetare i stabsfunktioner. Du leder avdelningens arbete och ansvarar för att utveckla avdelningen och tryggt leda den i den komplexa förändringstid som hela samhället genomgår.
Du får i tjänsten ett stort kontaktnät både internt och externt, exempelvis med medlems- och branschorganisationer och andra myndigheter. Avdelningen har också kontaktytor till våra motsvarigheter i andra länder inom och utom EU liksom till internationella organisationer inom Europa och globalt.
Som avdelningschef rapporterar du till generaldirektören och ingår i Swedacs myndighetsledning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för uppdraget
Flerårig erfarenhet av att leda en verksamhet mot ett gott resultat
Flerårig erfarenhet av strategiskt verksamhets- och budgetarbete i offentlig sektor
Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete på strategisk nivå
God kännedom om det samhällsekonomiska helhetsperspektivet
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du har:
Särskild kunskap om kvalitetsarbete i någon av de sektorer som Swedac verkar inom
Erfarenhet från statlig verksamhet, främst tillsynsverksamhet, liksom den statliga värdegrunden
Erfarenhet av utvecklingsarbete med inslag av effektivisering och digitalisering
Erfarenhet av att leda chefer

Du ska vara en kommunikativ ledare med ett strategiskt förhållningssätt och att ditt ledarskap står för tydlighet och integritet. Du är trygg i att leda i förändring, är utvecklings- och resultatorienterad, skapar de förutsättningar som krävs för att medarbetarna ska känna sig engagerade och delaktiga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Nu är vi nyfikna på dig! Passa på att skicka din ansökan så snart som möjligt!


Vi är Swedac
Swedac kontrollerar efterlevnaden av krav på kvalitet och säkerhet i syfte att underlätta för varor och tjänster att fritt röra sig över gränserna. Myndigheten är verksam inom ett stort antal områden och bidrar till tillit i vardagen.
Swedac är nationellt ackrediteringsorgan för Sverige, samordnar svenska marknadskontrollen samt har ansvar i frågor som rör mätinstrument och ädelmetall. Inom samtliga områden har Swedac internationella uppgifter. Instruktion och regleringsbrev från regeringen samt lagstiftning och överenskommelser inom Europa och globalt styr myndighetens verksamhet.
Swedac sorterar under Utrikesdepartementet och rapporterar till utrikeshandelsministern som också är minister med ansvar för nordiska frågor.

Mer information och kontakt
Kontoret ligger i Borås men myndigheten är verksam i hela Sverige och världen. Placeringsort är Borås med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.
Vi är cirka 115 anställda. Läs mer om hur det är att arbeta på Swedac på vår webbplats: https://www.swedac.se/om-swedac/arbeta-pa-swedac/att-jobba-pa-swedac/
Swedac vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta Generaldirektören Ulf Hammarström och/eller HR chef Karolina Wikmyr, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås även via växeln.


Vi vill ha din ansökan senast 1 september 2022. Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se. Ange dnr: 2022/1647.
Intervjuer planeras ske på vårt kontor i Borås den 12 och 13 september.
Anställningen är en statlig tillsvidareanställning


Behandling av personuppgifter
Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller. Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess. När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person. Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) - GDPR). Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att anbudsgivare/leverantör alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/


Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Postadress

Österlånggatan 9
Borås, 50331

Liknande jobb


6 november 2024