Avdelningschef Betaltillsyn

Avdelningschef Betaltillsyn

Arbetsbeskrivning

Betalningsområdet är ett område med snabb utveckling gällande produkter och tjänster men även avseende tekniska lösningar. Finansinspektionen (FI) ökar nu fokus på betalningsfrågorna och inrättar ett nytt verksamhetsområde. Vi söker där en avdelningschef för betaltillsynen.

Om jobbet

Som chef för avdelningen Betaltillsyn leder du en grupp med ansvar för tillsynen av clearingorganisationer för betalningar, betaltjänstföretag, betalningsrisker och krypto. En viktig del av avdelningens uppdrag är att analysera och identifiera viktiga riskområden och utifrån det genomföra prioriterade granskningar och driva policyfrågor. Gruppen bistår även i arbetet med tillståndsgivning, ägar- och ledningsprövningar samt regelgivning. Avdelningen har också ett internationellt engagemang, främst på europeisk nivå. Kommande reglering på EU-nivå gör viss kryptoverksamhet tillståndspliktig och därmed kommer dessa frågor att inkluderas i tillsynsarbetet.

Som avdelningschef ansvarar du för att planera och prioritera arbetet inom gruppen. Du utvecklar verksamheten långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser. I din roll är du delaktig i att ta fram ställningstaganden inom avdelningens ansvar och kan komma att företräda FI i extern kommunikation. Du rapporterar till områdeschefen och ingår i områdets ledningsgrupp, där du förväntas bidra till områdets strategiska utveckling.

Du leder och skapar goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och uppföljning. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en relevant akademisk examen
• har kunskaper om det finansiella systemet och förståelse för de risker som kan uppstå
• har erfarenhet inom betalningsområdet
• har kunskap om betaltjänster och betalinfrastruktur eller tillhörande produkter och tjänster
• har erfarenhet av att leda och driva arbete, som projektledare eller liknande
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har chefserfarenhet
• har god kunskap om relevanta regelverk inom betalområdet
• har erfarenhet av granskande arbete från tillsynsmyndighet, intern-, externrevision eller kontrollfunktion.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• agera och ta beslut när det behövs
• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt och andras arbete på ett effektivt sätt.





FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

För mer information om område Betalningar:
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2022/nytt-verksamhetsomrade-for-betalningar-och-beredskap/

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Susanna Grufman, biträdande generaldirektör, 08-408 98593





Sista ansökningsdag:



2022-11-18

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2022
  • Ansök senast: 18 november 2022

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


15 november 2024

Rental Administrator & Financial Analyst

Rental Administrator & Financial Analyst

14 november 2024

Investment Manager

13 november 2024

Project Manager within Investment Management

Project Manager within Investment Management

12 november 2024