OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Har du ett starkt engagemang för att leda, skapa struktur och utveckla såväl verksamheten som medarbetare?
Då är du den vi söker för att stärka vår avdelning för funktionsnedsättning vilket är en ny avdelning inom socialförvaltningen.
Arbetsplats
Socialförvaltningen i Flen har cirka 700 medarbetare som arbetar för medborgarnas bästa. Arbetet inom förvaltningen drivs utifrån ett salutogent och systemteoretiskt förhållningssätt och utgår från det systemteoretiska tänkandet i ledarskapets alla nivåer. Vi ska genomföra en organisationsförändring som kommer innebära att vi går från tre till fyra avdelningar. Samtidigt går två av nuvarande avdelningschefer vidare till nya utmaningar i arbetslivet. Därför söker vi tre avdelningschefer samtidigt.
Socialförvaltningen kommer därmed att bestå av dessa fyra avdelningar: avdelning för äldreomsorg, avdelning för personer med funktionsnedsättning, avdelning för utbildning, stöd och integration och avdelning för myndighetsutövning.
Förvaltningen leds av en övergripande ledningsgrupp bestående av förvaltningschef och de fyra avdelningscheferna. Till förfogande finns stödfunktioner i form av medicinskt ansvarig sjuksköterska, förvaltningsekonom, verksamhetsstrateg, nämndsekreterare och administratör.
Arbetsbeskrivning
Som chef för avdelningen inom verksamhetsområdet funktionsnedsättning är ditt primära uppdrag att uppnå en effektiv verksamhet med god kvalitet med Flens kommuns vision och målen som grund. Planering, utveckling, uppföljning och analys av verksamhetsområdets olika delar är centrala arbetsuppgifter som förutsätter en god samverkan internt och externt. Du kommer att ingå i socialtjänstens ledningsgrupp och samtidigt vara strategisk ledare inom verksamhetsområdet med 5 enhetschefer och drygt 200 medarbetare. Vi kan erbjuda ett spännande uppdrag i att starta en ny avdelning och fortsätta att utveckla verksamhet för våra brukare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som för uppdraget har en relevant högskoleutbildning, dokumenterad erfarenhet av och god förståelse för politiskt styrd verksamhet. Vi söker dig som ser samarbete och samverkan med övriga delar av förvaltningen, kommunen och regionen som en naturlig del i arbetet. Du ska vara utvecklingsinriktad och stabil i ditt ledarskap.
Du har erfarenhet av arbetsledning och budgetansvar och det krävs att du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten. Som chef är du mål- och utvecklingsinriktad men även lyhörd och har god kommunikationsförmåga. Du har lätt för att samarbeta och tillvarata andras kompetens och idéer och har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift liksom goda IT-kunskaper, god organisatorisk och analytisk förmåga.
Du har förmåga att leda genom andra och mod att delegera så att andra växer med uppgiften. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidrar till en organisationskultur som präglas av öppet klimat och god arbetsmiljö.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och ledaregenskaper.
Omfattning/ varaktighet
Tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2017
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.