OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Har du ett starkt engagemang för att leda, skapa struktur och utveckla såväl verksamheten som medarbetare?
Då är du den vi söker för att fortsätta att stärka vår avdelning för myndighetsutövning.
Arbetsplats
Socialförvaltningen i Flen har cirka 700 medarbetare som arbetar för medborgarnas bästa. Arbetet inom förvaltningen drivs utifrån ett salutogent och systemteoretiskt förhållningssätt och utgår från det systemteoretiska tänkandet i ledarskapets alla nivåer. Vi ska genomföra en organisationsförändring som kommer innebära att vi går från tre till fyra avdelningar. Samtidigt går två av nuvarande avdelningschefer vidare till nya utmaningar i arbetslivet. Därför söker vi tre avdelningschefer samtidigt.
Socialförvaltningen kommer därmed att bestå av dessa fyra avdelningar: avdelning för äldreomsorg, avdelning för personer med funktionsnedsättning, avdelning för utbildning, stöd och integration och avdelning för myndighetsutövning.
Myndighetsutövning är organiserad i tre enheter med varsin ansvarig enhetschef, ekonomiskt bistånd, myndighetsdelarna inom äldre- och funktionshinderområdet och utredningsenheten inom barn och vuxen samt familjerätt. Förvaltningen leds av en övergripande ledningsgrupp bestående av förvaltningschef och de fyra avdelningscheferna. Till förfogande finns stödfunktioner i form av medicinskt ansvarig sjuksköterska, förvaltningsekonom, verksamhetsstrateg, nämndsekreterare och administratör.
Arbetsbeskrivning
Som avdelningschef för myndighetsutövningen ansvarar du för att leda och styra verksamheten utifrån gällande lagstiftning och rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår att, utifrån politiska beslut, vara drivande i verksamhetens utveckling samt att genom ett gott ledarskap bidra till att verksamheten utvecklas i linje med Flens kommuns mål och visioner. Du har budget- och resultatansvar för verksamheten och direkt personalansvar för tre enhetschefer och några stabsfunktioner. Du rapporterar direkt till förvaltningschefen och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp där du är en viktig del i ledningen av hela förvaltningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som för uppdraget har en relevant högskoleutbildning, dokumenterad erfarenhet av och god förståelse för politiskt styrd verksamhet. Erfarenhet av chefsuppdrag och myndighetsutövning är ett krav. Vi söker dig som ser samarbete och samverkan med övriga delar av förvaltningen, kommunen och regionen som en naturlig del i arbetet. För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Du är strukturerad och analytisk. Du är bra på att göra prioriteringar bland alla uppdrag och du kan fatta snabba beslut när det behövs.Du har förmåga att leda genom andra och mod att delegera så att andra växer med uppgiften. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidrar till en organisationskultur som präglas av öppet klimat och god arbetsmiljö. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.
Omfattning/ varaktighet
Tillsvidareanställning. Heltid.Tillträde efter överenskommelse.
Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2017
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.