Avdelningschef för Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen

Avdelningschef för Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du leda arbetet och bidra till utvecklingen av "Hjärtat i kommunen”?

En god byråkrati är hjärtat i en kommun. God ordning på kommunens information som säkerställer att den är riktig, nåbar, spårbar och transparent är grunden för en öppen demokrati och utgör navet för den goda byråkratin. En rättssäker hantering av kommunens information är central för att upprätthålla medborgarnas förtroende för kommunen.

Inom Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen finns enheterna Informationsförvaltning och arkiv, Dokumentstyrning och registratur, Nämndstöd, Överförmyndarkansli, Juridik samt Kontorsservice. Avdelningen ansvarar för att säkra ett väl fungerande stöd för förtroendevalda och medarbetare, att leverera kvalitativa och rättssäkra underlag inför beslut, en korrekt ärende- och dokumenthantering i kommunen samt att ge förutsättningar för kommunens informationsförvaltning och för ett långsiktigt bevarande av kommunens information.

Om tjänsten

Som avdelningschef har du verksamhets-, personal- och budgetansvar för avdelningen. I rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla underställda medarbetare. Du kommer att vara en del av förvaltningens ledningsgrupp och förväntas delta aktivt i och bidra till förvaltningens verksamhetsutveckling.

Som avdelningschef kommer du ha ett ansvar för att säkerställa väl fungerande processer för en god informationsförvaltning från informationens tillkomst till dess bevarande som uppfyller de krav man idag kan ställa på en modern kommun. Utöver det kommer du att vara delaktig i arbetet med att utveckla kommunens framtida informationsförsörjning. En viktig samarbetspartner blir kommunens informationsförsörjnings- och digitaliseringsdirektör, CIO, som är processägare för informationsförsörjningsprocessen.
Kommunen tillämpar objektsstyrning enligt modellen pm3. Du blir objektägare för ett kommunövergripande objekt – Demokrati och ärendehantering.

Vidare ansvarar du över att driva och samordna utvecklingen inom nämndprocessen. Du ansvarar även för stöd till förtroendevalda, nämnder och styrelser via nämndstöd, registratur, arkivhantering, juridik och kontorsservice.

Du förväntas arbeta för att säkra ett kostnadseffektivt och värdeskapande internt stöd, i linje med kommunens utveckling där tvärfunktionell verksamhetsutveckling, samordning av processer och arbetssätt utifrån ett kommunalt helhetsperspektiv ska råda. Det krävs ett nära samarbete med dina chefskollegor inom hela förvaltningen för att bibehålla och utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt och leverera enligt avdelningens och hela förvaltningens uppdrag och mål. 

Kompetenskrav

• akademisk examen med inriktning mot offentlig förvaltning, statskunskap, juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• god kunskap inom verksamhetsområdet
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• erfarenhet av ledarskap och arbete i en ledande central funktion inom verksamhetsområdet

Som person är du initiativtagande, driver ditt arbete framåt på ett transparant, strukturerat och organiserat sätt. Du har en helhetssyn och förstår din roll i helheten. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du månar om att utveckla din verksamhet samt personal. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av att arbeta med långtgående digitala processer i verksamheten

 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Örebro har de senare åren vuxit kraftigt och samtidigt haft goda möjligheter och resurser för att kunna möta tillväxten med hög bibehållen service och kvalitet. Örebro går nu, likt många andra kommuner i Sverige, in i en fas med ändrade förutsättningar; den demografiska utvecklingen och fler socioekonomiska utmaningar ställer krav på utbyggnad av skolor och bostäder, incitament för näringsliv och jobbskapande.

Du möts av en kommun i stark utveckling i en expansiv region. Örebro ligger i framkant inom många områden, kommunen har ett välmående näringsliv, högt kompetenta och engagerade medarbetare, välskött ekonomi.

 Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer genomförs via fysiska möten den 2 och 3 juni. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 maj.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

Enhetschef Sakrättsligt skydd

Enhetschef Sakrättsligt skydd

20 november 2024

Avdelningschef för IoF inkl. fritid i Skärholmen

Avdelningschef för IoF inkl. fritid i Skärholmen

20 november 2024