OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Har du ett starkt engagemang för att leda, skapa struktur och fortsätta vår påbörjade utveckling av såväl medarbetare som verksamhet?
Arbetsplats
Socialförvaltningen består av tre avdelningar, Avdelning för äldre- och personer med funktionsnedsättning, Avdelning för utbildning, stöd och integration och Avdelning för myndighetsutövning. Myndighetsutövning är organiserad i tre enheter med varsin ansvarig enhetschef, försörjningsstöd, myndighetsdelarna inom äldre och funktionshindrades områden och utredningsenheten inom barn och vuxen samt familjerätt och tillsyn och tillstånd enligt alkohollagen. Förvaltningen leds av en övergripande ledningsgrupp bestående av förvaltningschef och de tre avdelningscheferna. Till förfogande finns stödfunktioner i form av medicinskt ansvarig sjuksköterska, ekonom, verksamhetsstrateg, utredningssekreterare, nämndsekreterare och administratör.
Arbetsuppgifter
Du leder och styr verksamheten utifrån gällande lagstiftning och rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår att, utifrån politiska beslut vara drivande i verksamhetens utveckling samt att genom din goda ledning bidra till att verksamheten utvecklas i linje med Flens kommuns mål och visioner. Du har budget- och resultatansvar för verksamheten och direkt personalansvar för tre enhetschefer samt sex stabsmedarbetare. Du rapporter direkt till förvaltningschefen och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp där du tar aktiv del i ledningen av hela förvaltningen.
Vi vill att du aktivt följer utvecklingen inom området, omsätter ny kunskap och skapar en avdelning som ligger i framkant när det gäller myndighetsutövning, där medborgaren står i fokus och tillgängligheten är hög. Rollen innebär också att du arbetar strategiskt med frågor kring lagstiftning myndighetsutövning och utvecklingsbehov för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som för uppdraget har en relevant universitets- eller högskoleutbildning och med god dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning i en politisk styrd organisation, gärna från kommunal verksamhet. Erfarenhet av chefsuppdrag och myndighetsutövning är ett krav. För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Du är strukturerad och analytisk med god organisations- och samarbetsförmåga. Som ledare har du förmåga att leda genom andra, mod att ge mandat och tillåta andra att växa med uppgiften. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidrar till en organisationskultur som fortsatt präglas av öppet klimat och god arbetsmiljö. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.
Känns det intressant och spännande? Välkommen med din ansökan senast den 11 juni 2016.
Kontaktpersoner
I denna rekrytering samarbetar Flens kommun med Experis.
Ansök tjänsten via Experis.se
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marie Gutke 070-377 54 27, marie.gutke@se.experis.com
Övriga kontakter: Jukka Taipale, förvaltningschef, Socialförvaltningen 0157-43 01 20. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0157-43 00 00
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.