OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att driva och leda ekonomiska processer och utveckling i en statlig verksamhet och söker en ny utmaning? Swedac befinner sig nu i en spännande utvecklingsfas. Vi söker nu en engagerad ledare till avdelningen för myndighetsutveckling och service. Vi är en mindre myndighet med korta beslutsvägar där du får utrymme att lyfta dina ideér för verksamheten. Tjänsten är belägen i Borås med förtroendetid.
Låter det intressant? Då ska du definitivt fortsätta läsa!
Vad gör Swedac?
Swedacs arbete syftar till att skapa tillit, tillit till att produkter och tjänster i samhället kvalitetssäkras och går att lita på. Vårt arbete är samtidigt en viktig del i svensk konkurrenskraft och global frihandel varför vi är en statlig myndighet under Utrikesdepartementet. Här kan du läsa mer om Swedacs arbete.
Ditt uppdrag
Vi söker dig som vill ansvara, utveckla och driva avdelningen för myndighetsutveckling och service. Avdelningen har ansvar inom ekonomi, kvalitetsfrågor, upphandling, IT, registratur och internservice till Swedacs chefer, medarbetare och kunder. Du arbetar aktivt med att skapa en kultur som främjar och driver utveckling och ständig förbättring. Genom ditt engagemang och din förmåga att ta tillvara allas potential, leder du mot goda resultat och gott samarbetsklimat. Du tar det övergripande ansvaret, styr och följer upp avdelningens resultat mot fastställda mål. Avdelningen består av 19 medarbetare, 14 av dessa leds i det dagliga arbetet av en enhetschef som är underställd dig som avdelningschef. Du är själv samtidigt ekonomichef och enhetschef för ekonomienheten som har fyra medarbetare varför din ekonomichefskompetens är en förutsättning. Som avdelningschef har du personal- och budgetansvar för hela avdelningen.
Du samverkar inom myndigheten genom att ta ett helhetsansvar i myndighetens ledningsgrupp samt stärka samverkan externt. I rollen är du direkt underställd generaldirektören (GD) och ingår i myndighetens ledningsgrupp.
Din kompetens – våra önskemål
Vi söker dig som har följande:
Akademisk examen inom ekonomi eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
Flerårig chefserfarenhet som ekonomiansvarig och med budget- och personalansvar
God kunskap om statlig verksamhet och förvaltning
Erfarenhet av samordning och att driva processer
God kunskap om den statliga ekonomistyrningen, budgethantering och redovisningsregler
Erfarenhet också från att leda andra förvaltningsområden, framförallt IT-, säkerhets- och digitaliseringsfrågor liksom administration och service.
För att lyckas i uppdraget är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du är bra på att samarbeta och att skapa goda relationer, både internt och externt. Rollen kräver att du är noggrann samt har förmåga att planera, följa upp samt få överblick. Du har också intresse för att utveckla och att skapa en bra teamkänsla. I ditt arbete är du ansvarstagande, saklig och handlingskraftig. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Swedac är en myndighet med professionella, kompetenta och engagerade medarbetare. Här kan du påverka både din egen och Sveriges framtid. Du får möjlighet att ta helhetsansvar och arbeta affärsnära på en modern myndighet som befinner sig mitt i en spännande förändringsfas.
På Swedacs webbplats kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. Som chef har du förtroendearbetstid istället för flextid.
Mer information och kontakt
Vår arbetsplats är belägen i centrala Borås och inom snar framtid kommer vi ha helt nyrenoverade lokaler med delvis öppen planlösning. Swedac har ett fokus på ökad digitalisering och vi använder videokonferenser och Skype i vårt dagliga arbete.
Swedac vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
För mer information om tjänsten är du välkommen att ta kontakt med vår GD Ulf Hammarström via växel 0771-99 09 00.
Representanter för Saco och ST nås även de via växel.
Vi vill ha din ansökan senast 8 oktober 2020. Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se. Ange dnr: 2020/2070.
Intervjuer planeras att ske digitalt den 14 och 15 oktober
Swedac behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om anställning skickas in till Swedac. Ändamålet med personuppgiftsbehandlingen är att kunna fullgöra de uppgifter som är nödvändiga i samband med rekrytering. Den rättsliga grunden är att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Roland Jonsson
0771-99 09 00
Generaldirektör Peter Strömbäck
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Medicinlaboratorier) Charlotte Woschnagg
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Miljö och livsmedel) Annika Norling
0771-99 09 00
Enhetschef Maria Wallin
0771-99 09 00
Avdelningschef Kari Björkqvist
0771-99 09 00
Chefsjurist Gerda Lind
0771-99 09 00
Rekryteringskonsult Ingela Papinski
0705-76 18 76
Rekryteringskonsult Dufwa Ledarskap Ingela Papinski
0705-76 18 76
Administrativ chef Helle Sörensen
0771-99 09 00