OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du relevant yrkeserfarenhet från universitets- och högskolevärlden, förmåga och ett stort engagemang att leda såväl medarbetare som utvecklingsarbete? Vill du vara med på en spännande resa med att vidareutveckla och ta nästa steg för vår verksamhet? Då kan tjänsten som avdelningschef för student och utbildningsavdelningen vara nästa steg i karriären för dig!
Information om avdelningen
Student-och utbildningsavdelningen genomgår, liksom hela Chalmers verksamhetsstöd, stora förändringar av verksamheten och det är ett centralt och utmanande fokus för vår nya avdelningschef. Vi har påbörjat arbetet och står inför omfattande förändringar som bland annat kommer att innebära nya digitaliseringslösningar och arbetssätt. Där vi behöver definiera de bästa lösningarna för hela Chalmers.
Avdelningens uppdrag är att ge och utveckla relevant stöd och support till studenter, institutioner och utbildningsorganisationen. I arbetet samverkar vi med olika funktioner inom Chalmers, som grundutbildningens beställarorganisation, vicerektor för grundutbildning och livslångt lärande, institutioner, studentkår och externt i tex olika nationella nätverk. Avdelningen har en stor bredd och spänner över flera funktioner, från systemstöd till krishantering. Vi är cirka 100 medarbetare, som är organiserade inom fem enheter: Antagning och examen, Studentcentrum, Studentstöd, Studie- och systemadministration och utbildningsstöd.
Beskrivning av tjänsten
Du kommer att ha ansvar för att driva utvecklingsarbetet med att skapa förutsättningar och engagemang för nya sätt att utföra arbetsuppgifter på. Du måste kunna balansera införandet av nya digitaliserade arbetssätt samtidigt som du har kunder och medarbetares behov i centrum.
Du kommer att ha det löpande och strategiska ansvaret för verksamheten och utveckling av den. Ansvaret omfattar personalansvar samt ansvar för budget, ekonomisk uppföljning och rapportering av avdelningens verksamhet. Du är dessutom objektsägare i förvaltningsorganisationen.
Du leder arbetet i avdelningens ledningsgrupp som förutom dig består av 5 enhetschefer. Du rapporterar till chefen för Chalmers verksamhetsstöd och ingår i ledningsgruppen för Chalmers verksamhetsstöd. Du kommer även att ha externa uppdrag för högskolan.
Kvalifikationer
Du ska ha chefserfarenhet från akademisk miljö och relevant högskoleutbildning.
Du har god sakkunskap om utbildningsverksamhet vid ett lärosäte. Du är väl förtrogen med förutsättningarna i den akademiska miljön. Du har gedigen erfarenhet och förmåga av att leda en verksamhet och att driva omfattande förändringsarbete. Du är en engagerad, transparent och tydlig chef som är van att verka och navigera i en komplex organisation, vilket gör att du har och får legitimitet i förhållande till andra.
Din profil
Rollen som avdelningschef förutsätter att du har ett genuint intresse för att leda och utveckla människor och verksamhet. Det är naturligt för dig att samarbeta och skapa goda dialoger med andra, såväl inom Chalmers som externt. Du är van att leda genom andra och har via diplomati, lösningsfokus, integritet, mod och trygghet i ditt ledarskap, skapar du tillit och god dialog. Du har förmåga att lyssna, vara bollplank och stötta medarbetare och kollegor.
Du har en hög arbetskapacitet kombinerat med ett strukturerat arbetssätt och är en mycket god kommunikatör, som kan formulera och förmedla mål. Du engagerar medarbetare och kollegor i förändrings- och utvecklingsarbetet för att nå resultat.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.
Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref [%] och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev • 1-2 sidor
Övrigt (valfritt) • Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag: 26 april 2021
Vid frågor - Ange i mejlrubrik "Intresse för tjänst som avdelningschef"
Kontaktuppgifter:
Chef för Chalmers verksamhetsstöd, Tommy Bothin, tommy.bothin@chalmers.se
HR-partner, Gunilla Dahlgren, gunilla.dahlgren@chalmers.se +46317722495
Om Chalmers verksamhetsstöd
Chalmers verksamhetsstöd är Chalmers organisation för stabs- och utredningsstöd till ledningen samt gemensam administration och service till institutioner och andra enheter. Verksamheten är organiserad i sex avdelningar: Student- och utbildningsavdelningen; Planering, analys och ekonomi; Kommunikationsavdelningen; IT-avdelningen; Avdelningen för lednings- och högskolegemensamt stöd och Serviceavdelningen. Inom Chalmers verksamhetsstöd arbetar ca 500 personer med att långsiktigt säkerställa ett effektivt och väl fungerande verksamhetsstöd av hög kvalitet. Verksamheten är processorienterad mot Chalmers fyra målbilder: utbildning i världsklass, excellent forskning, effektivt nyttiggörande och en utmärkt intern miljö.
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***