OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hedemora – Dalarnas äldsta stad – är en ekokommun i södra Dalarna med 15 300 innevånare. Förutom en levande landsbygd finns i Hedemora modern industri med gamla anor. Här erbjuds stora möjligheter till ett rikt friluftsliv, närhet till högskola och goda förbindelser med bl a Stockholmsregionen. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas.
Hedemora kommun är kommunens största arbetsgivare med över 1400 medarbetare inom ett hundratal olika spännande yrken. Kommunens övergripande strategiska mål är att skapa möjligheter för en god livskvalitet och god omsorg, få människor att välja Hedemora kommun som bostadsort. God livskvalitet innebär bland annat att Hedemora kommun är en ekokommun med goda boendemöjligheter, att vi utvecklar kultur- och naturmiljöer, erbjuder bra förskolor och grundskolor, en gymnasieskola med utbildning av högsta kvalitet, samt utvecklar en positiv och stimulerande miljö för näringslivet.
ARBETSUPPGIFTER
Omsorgsförvaltningen är kommunens största förvaltning med närmare 850 medarbetare. Förvaltningen har under 2020-2021 gjort organisatoriska förändringar och ett pågående översynsarbete kommer att slutföras under 2021-2022. Idag är förvaltningens tre inriktningar:
Individ- och familjeomsorgen som innefattar all myndighetsutövning, arbetsmarknadsverksamhet och öppenvård.
Äldreverksamhet som innefattar fyra särskilda boenden, den kommunal hälso- och sjukvården, rehabilitering.
Sysselsättning och funktionsnedsättning: Hemtjänst och insatser som ges med stöd av LSS. Där ingår 6 gruppbostäder och 2 servicebostäder samt boendestöd enligt LSS samt två särskilda boende med inriktning socialpsykiatri. Även en bemanningsenhet ingår i verksamheten.
Vill du ha ett omväxlande och stimulerande arbete i en förvaltning med förändringsvilja och potential? Förvaltningen befinner sig i ett spännande utvecklingsarbete där du får vara med och påverka och göra skillnad i människors liv.
Som avdelningschef har du övergripande ansvar för avdelningens ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Du leder 10 stycken engagerade enhetschefer och skapar förutsättningar för att de ska lyckas med sina uppdrag.
Med brukarna i fokus arbetar du tillsammans med enhetscheferna enligt gällande lagar där kommunens värdegrund KRAM (kundfokus, respekt, ansvar, mod) är basen.
Du arbetar med målstyrning och skapar hög grad av delaktighet genom att ha tillit och förtroende till enhetschefernas förmåga och kompetens. Du förstår vikten av ett tydligt och nära ledarskap med mod att fatta beslut och flexibiliteten att se medarbetares möjligheter.
Du rapporterar till förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp där du är en av tre avdelningschefer. Kvalitetsutvecklare och ekonomer och nämndsekreterare ingår också i ledningsgruppen.
Du ska bidra till förvaltningens fortsatta utvecklingsarbete där du har en nära samverkan med dina närmsta kollegor som är avdelningscheferna. Du är positiv och ser lösningar istället för hinder och du driver frågor som är övergripande för förvaltningens bästa.
Du föredrar ärenden inför omsorgsnämnden och ska kommunicera och följa upp de beslut som nämnden fattar. Detta i samråd och samförstånd med förvaltningens ledning och underställda medarbetare.
Vi erbjuder friskvård och flextidsavtal. Du får en individuellt anpassad introduktion.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat i en ledande befattning och har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete med goda resultat.
Du ska ha erfarenhet av målgruppen äldre och/eller personer med funktionsvariationer.
För att du ska trivas hos oss behöver du drivas av utvecklingsfrågor ur ett hållbart perspektiv samtidigt som du också ska ha förmågan att kunna förvalta det som finns.
Du har en positiv inställning där du tar initiativ till förbättringsarbete och följer upp utvecklingsarbetet.
Du är strukturerad som person och är bra på att uttryck dig i tal och skrift.
Du har vitsordat god förmåga till samverkan och samarbete.
Du ser helheten men också delarna och har en god analytisk förmåga.
Då befattningen innefattar ekonomiskt ansvar är det viktigt att du har haft budget- och resultatansvar där du tagit ansvar för givna ekonomiska ramar med gott resultat.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod.
Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats.
Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.
VÄLKOMMEN med Din ansökan via offentliga jobb.