OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!
Till vår Projektavdelning (PMO) söker vi dig som vill vara en central del i stadens utveckling och bidra i arbetet med att förse Göteborgarna med smarta och miljövänliga energilösningar - varje dag.
Göteborg Energi står inför många spännande utmaningar, omställning till 100% förnybar och återvunnen energi, en växande stad, anpassningar till en digital omvärld och förändrade kundbehov. Samhällets förväntningar och behov inspirerar oss till att ytterligare vässa vår förmåga att leverera till våra kunder på ett säkert och hållbart sätt.
Avdelningen Projekt består av en organisation på cirka 85 medarbetare, varav 7 direktrapporterande medarbetare vilka utgörs av 2 programledare samt 5 chefer fördelat på följande enheter: Nät, Process, Anslutning, Karta och Rättigheter samt Projektstöd.
Projektavdelningen har ett helhetsansvar för att genomföra ny-och reinvesteringsprojekt för produktionsanläggningar inom process, pumpstationer samt distributionsanläggningar avseende fjärrvärme, fjärrkyla, gas, signalkabel och kundcentraler genom hela projektets livscykel, - från tydligt uppdrag till genomförande och uppföljning. Avdelningen ansvarar också för att samordna koncerngemensamma funktioner för samtliga ledningsbundna infrastrukturer såsom bl.a. remisshantering, inmätning, utsättning, kartservice, ledningsdokumentation, dokumenthantering, fastighetsjuridik och projektledning.
Ditt uppdrag Leda och utveckla avdelningens verksamhet i enlighet med verksamhetsområdets mål, ägarnas krav, kundernas förväntningar och lagar/avtal/policyers samt verka för en positiv utveckling för koncernen som helhet.
Ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp och medverka i därtill hörande övergripande aktiviteter.
Upprätta aktivitetsplan på avdelningsnivå.
Tillse att kontinuerlig planering och uppföljning av verksamheten sker samt att erforderliga åtgärder vidtas.
Personalansvar vilket bland annat omfattar ansvar för avdelningens kompetensförsörjning och arbetsmiljöfrågor men också att svara för att medarbetarna får förutsättningar för att utföra sitt arbete t ex information, vägledning och utveckling.
Ansvar för avdelningens och tillhörande verksamhets ekonomiska resultat, att upprätta och följa upp budget.
Ansvara för att förvalta och utveckla den koncerngemensamma projektmodellen
Delta i allmänt förekommande arbetsuppgifter inom verksamheten
Din profil Vi söker dig som har relevant akademisk ingenjörs-/teknikexamen eller motsvarande erfarenhet. Du har minst fem års erfarenhet av ledarskap från entreprenadverksamhet eller byggnation. Goda kunskaper om upphandling av tjänster, material och entreprenader är starkt meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenheter av att leda andra ledare.
För att lyckas i rollen tror vi att du är en förändringsledare med passion för att samarbeta och har förmåga att skapa en kultur där medarbetare involveras, engageras och utvecklas. Tillsammans med dina chefer leder och utvecklar du avdelning och dina medarbetare till att bli den effektiva och professionella projektorganisation vi behöver vara. Ditt ledarskap kännetecknas av; mål-och resultatorientering, helhetssyn, förändringsorientering och kommunikativ påverkan. Du har en förmåga att sätta tydliga mål och ta fram planer, både på kort och på lång sikt. Din analytiska förmåga bidrar till att du ser flera infallsvinklar på problem och har förmåga att växla mellan olika perspektiv. Du anpassar dig till nya eller förändrade förutsättningar och har förmåga att driva arbetet och fatta beslut så att förbättringar åstadkoms. Som ledare möjliggör du bra samarbeten internt och externt. Du är social, lyhörd och kommunikativ med förmåga att skapa och bibehålla långsiktiga relationer. Vi tror också att du är affärsdriven och mån om att skapa affärsmässiga kontakter med våra kunder och leverantörer.
Jobba med oss Som anställd här kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Du kommer att ha möjlighet att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Läs mer om vårt erbjudande på goteborgenergi.se/jobbamedoss
Vi arbetar för en jämn fördelning av kvinnor och män och ser gärna en spridning i etnisk och kulturell bakgrund hos våra medarbetare. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jens Nordberg, Avdelningschef
031-3464166, 0706-983886
SACO Maria Andersson Iseppi, ordförande
031-626408
Vision Svante Karlsson
031-626046, 0707-626046
Dennis Ossman, enhetschef
031 - 62 67 80, 0761-06 26 63
Pia Hellström
031-626766, 070-7626766
Vision Ulf Berndtsson, vice ordförande
031-626100, 0725-003860