OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår kärnverksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som med kunskap, nyfikenhet och värme vill bidra till att utveckla verksamheten framåt.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en avdelningschef till avdelningen Publika möten med uppdrag att vara med och utveckla våra fyra Världskulturmuseer till attraktiva, välkomnande besöksmål för fler och bredare målgrupper. Avdelningen Publika möten ansvarar för att stärka besöksupplevelsen genom en bred och varierad programverksamhet, utbud kopplat till livslångt lärande, butiksverksamhet, konferens/event samt värdskap. Tillsammans med en biträdande avdelningschef med placering i Göteborg och en chef för värdskap i Stockholm kommer du att leda ett kreativt team bestående av programkoordinatorer, utvecklare för livslångt lärande, eventtekniker, butiksansvarig, värdar och lokalvårdare.
Förutom att utveckla ett attraktivt utbud av fysiska och digitala publika program och event samt ett aktivt värdskap ansvarar
avdelningen för uppföljning, analys och åtgärdsförslag kopplade till besöksutveckling och olika intäktsmål. Vi arbetar med strategisk publikutveckling utifrån olika kultursegment och använder publikutvecklingsverktyget Visitor 360. I ditt uppdrag ingår att stärka samverkan inom myndigheten och mellan verksamhetsorterna samt att omsätta Världskulturmuseernas
vision och strategiska inriktning på avdelningsnivå.
Som avdelningschef har du övergripande ansvar för hela avdelningens verksamhet inklusive budget-, personal- och
delegerat arbetsmiljöansvar. Verksamhetsansvaret innebär att leda och utveckla arbetet på ett effektivt sätt utifrån myndighetens uppdrag och vision. Budget- och resultatansvar innebär ansvar för att utveckla och följa upp verksamheten mot kostnads- och intäktsmål samt uppsatta KPIer. Förmåga att arbeta strategiskt med affärsutveckling, destinationsutveckling, besöksupplevelsen, samverkan och partnerskap är en viktig del i rollen.
Personalansvaret innebär övergripande ansvar för hela avdelningen och specifikt personalansvar för medarbetare på den egna stationeringsorten. Som avdelningschef är du direkt underställd myndighetschefen och ingår ledningsgrupp samt chefsgrupp. I rollen ingår även medverkan i interna och externa samverkans- och styrgrupper. Då verksamheten har ett internationellt fokus förväntas du ha ett engagemang, kunskap och intresse i dessa frågor.
Tjänsten är placerad i Stockholm, resor till Göteborg är frekvent förekommande då personalgruppen finns på bägge orter.
KVALIFIKATIONER
Skall-krav, formella
• Akademisk examen inom kultur eller besöks-/destinationsutveckling, eller annat som arbetsgivaren bedömer som
relevant
• Gedigen chefserfarenhet med ansvar för budget, arbetsmiljö och personal
• Erfarenhet av att leda verksamhet inom publikutveckling och/eller destinationsutveckling
• Erfarenhet av att arbeta mot uppsatta intäktskrav.
• Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling både operativt och strategiskt.
Skall-krav, personliga egenskaper
• Mycket god samarbetsförmåga
• Förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt
• Förmåga att engagera och inspirera
• Resultat- och affärsorienterad
• Initiativtagande med förmåga att driva aktiviteter och projekt i mål
• God självkännedom med förmåga att ta och ge feedback på ett sätt som får medarbetare att växa.
De personliga egenskaperna är mycket viktiga för att utföra arbetsuppgifterna, därför är de en del av skall-kraven.
Meriterande
• Erfarenhet av kulturproduktion och strategisk publikutveckling för att bredda delaktigheten i kulturen.
• Erfarenhet av att anpassa utbud utifrån olika publiksegment och/eller erfarenhet av publikutvecklingsverktyget Visitor 360
eller motsvarande.
• Erfarenhet av att skapa förutsättningar för partnerskap eller extern finansiering
Kompetensbaserad intervju tillämpas. Arbetspsykologiska tester och arbetsprover kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund
och erfarenheter som mycket berikande för verksamheten.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.