Avdelningschef Reskontror

Arbetsbeskrivning

Har du tidigare erfarenhet från att arbeta med reskontror i en nordisk miljö och trivs på en dynamisk och händelserik arbetsplats? Vill du samtidigt bidra till ett bättre resursutnyttjande och ett mer hållbart samhälle, då kan det vara dig vi söker! Till Lantmännen söker vi nu en Avdelningschef Reskontror som kommer ansvara för ett större team på vårt shared service center. Vi söker dig som tillsammans med teamet vill utveckla och driva en förstklassig reskontrafunktion med hög kvalitet, ökad digitalisering samt ökad effektivitet.

Det här kommer du att göra

I rollen som Avdelningschef Reskontror kommer du ansvara för en avdelning på vårt shared service center som supporterar majoriteten av Lantmännens bolag inom tjänsterna kund- och leverantörsreskontra. Med hjälp av teamleaders kommer du i denna roll leda våra team i det dagliga arbetet med hantering inkommande fakturor, betalningar, hantering av ej betalda fakturor, månads-, tertial- och årsbokslut samt KPI rapportering. Avdelningen arbetar löpande med att säkerställa att bolagen som supporteras uppfyller regelverk och interna policies, samt arbetar med förbättringar i processerna som hanteras.

Funktionen är en del av de gruppgemensamma funktionerna och en viktig komponent i det dagliga arbetet är att verka för ett bra samarbete med bolagen inom koncernen samt koncernens övergripande ekonomifunktion. Genom detta samarbete kommer du få spännande insikter i hela vår värdekedja, från lantbruk, maskin, bioenergi, livsmedel samt fastighet.

En stor del i uppdraget är att kunna ta avdelningen till nästa nivå vad det gäller digitalisering, automatisering och nya moderna arbetssätt. Du kommer aktivt att arbeta med att förbättra våra interna rutiner och processer och leda utvecklingen av att bygga upp en förstklassig reskontrafunktion med hög kvalitet, ökad digitalisering som bidrar till ökad effektivitet. Vi har en vision om en touchless fakturahantering.

Rollen innebär ett personalansvar för 14 medarbetare som arbetar med kund- och leverantörsreskontra samt betalningar, fördelat på tre olika team. Du kommer ingå i ledningsgruppen för Lantmännens ekonomiavdelning och rapportera till Chef Lantmännens Ekonomiavdelning. Tjänsten är placerad på vårt nybyggda kontor i centrala Malmö.
Det här behöver du för att lyckas och trivas

Du har:

- En akademisk examen med inriktning mot ekonomi.
- Tidigare erfarenhet av att ha arbetat med reskontror inom en shared service funktion, gärna i nordisk kontext.
- Erfarenhet av att ha arbetat som ledare inom ekonomiområdet och en stor passion för ledarskapsfrågor
- Ett intresse för utvecklings- och förändringsarbete kopplat till reskontror och de digitala möjligheter som finns. Du försöker att utveckla processer och nyttja IT-stöd för att öka kvalitet och effektivitet.

Du är:

- En trygg ledare som genom samarbete skapar goda förutsättningar för en arbetsmiljö präglad av arbetsglädje, ansvarstagande och effektivitet.
- Relationsskapande som med lätthet och lyhördhet etablerar och utvecklar goda arbetsrelationer med andra.
- Handlingskraftig med hög integritet och fokus på att skapa kvalitet.
- Nyfiken och öppen för nya tankar och idéer. Du strävar efter ständig utveckling och är processorienterad i ditt tänk.
- Strukturerad och trivs i en roll där du får skapa ordning.

Du delar Lantmännens värderingar – Öppenhet, Helhetssyn, Handlingskraft – och löftet om att ta ansvar från jord till bord.

Vad vi erbjuder dig

Lantmännen är en stor internationell koncern och vi har en unik bredd i vår verksamhet. Detta innebär att vi kan erbjuda utvecklingsmöjligheter med varierande inriktning för såväl specialister som generalister inom olika bolag och branscher i fler än 20 länder. Vi arbetar aktivt med intern rörlighet och vill bidra till att medarbetare utvecklas och känner engagemang varje dag. Together we reimagine the world of grain!

Låter det intressant?

Vi hoppas det! Ansök redan idag, men senast den 20/11 2022. I rekryteringsprocessen ingår både tester och intervjuer och som slutkandidat kommer det att genomföras en bakgrundskontroll via vår leverantör ToFindOut. Du kan ansöka CV-löst direkt via mobilen genom att svara på urvalsfrågor samt länka till din LinkedInprofil.

Om du har några frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Johanna Leijon, Talent Acquisition Specialist, på johanna.leijon@lantmannen.com.

Vi ser fram emot din ansökan!

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 55 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bennet
+46 40-665 51 03
Annelie Moldin
+46 709278783
Johanna Andersson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmännen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2022
  • Ansök senast: 20 november 2022

Besöksadress

Sjötullsgatan 11
None

Postadress

Box 7420
Stockholm, 10931

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Accounting Manager

20 december 2024

20 december 2024