Avdelningschef Teknisk drift till Värmdö kommun

Avdelningschef Teknisk drift till Värmdö kommun

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Avdelningschef Teknisk drift till Värmdö kommun
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag.
Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning.
Tekniska driftavdelningen är en av åtta avdelningar som ingår i samhällsbyggnadskontoret. Tekniska driftavdelningen består av fem grupper: Väg, Park, Idrott, Natur- och friluftsliv samt Utemiljö. Avdelningen består av fem gruppchefer och 40 tal driftarbetare. Verksamheten består idag till stor del av egen regi för drift och skötsel uppdragen. 
Avdelningen ansvarar för framför allt drift och skötsel av kommunens allmänna anläggningar som exempelvis vägar, parker, lekplatser, naturområden, idrottsanläggningar och yttre miljöer på kommunens fastigheter som exempelvis skolor, förskolor och äldreboenden. Yttre miljöer sker på uppdrag av fastighetsavdelningen. Avdelningen har förvaltningsansvaret för dom allmänna anläggningarna som innebär exempelvis underhåll- och reinvesteringsplanering för anläggningarna och är övertagande part för nya och kommande projekt.

Ansvarsområden
I rollen som avdelningschef ansvarar du för personalfrågor, arbetsmiljö, verksamhetens ekonomi, budgetarbete, resultatuppföljning samt internkontroll och måluppfyllelse. Du är ansvarig för att avdelningen bereder och verkställer politiska beslut. Du ansvarar för att taxorna inom avdelningen är balanserade och långsiktiga. I rollen har du en viktig samordningsfunktion både mellan grupperna inom avdelningen och till övriga avdelningar och kontor. 
Du är i rollen direkt underställd samhällsbyggnadschefen och ingår i kontorets ledningsgrupp där du förväntas ha ett helhetsperspektiv och verka för ett gränsöverskridande samarbete mellan kontorets verksamheter och övriga kontor. Du ska skapa bra förutsättningar för avdelningens gruppchefer och medarbetare genom att leda och fördela arbetet med hänsyn till dess komplexitet. 
Du ansvarar för avdelningens verksamhetsutveckling och organisationsfrågor. Rollen kräver stor förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer såväl internt som externt. Du har ett utåtriktat, prestigelöst och utvecklingsorienterat förhållningssätt.
Du står för ett tydligt ledarskap som gör det möjligt för dina medarbetare att utföra sitt arbete och själva ta ansvar för sin personliga utveckling och kompetens.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial/akademisk utbildning inom relevant område alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivare anser likvärdig. Du har mångårig arbetslivserfarenhet inom aktuellt verksamhetsområde samt goda kunskaper inom gällande lagstiftning och regelverk. 
Du är väl insatt i hur en kommunal driftverksamhet fungerar och har aktuell erfarenhet av att leda större grupper mot uppsatta mål och uppdrag. Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet, gärna i en kommunal verksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda andra chefer. Du värdesätter ansvarstagande och resultat samt arbetar systematiskt med uppföljning mot såväl ekonomiska som verksamhetsmässiga mål. Genom ditt ledarskap så leder du stabilt, modigt och lättrörligt. Du har medborgarens och företagarens perspektiv, du tar ansvar och bygger tillit, motiverar samt skapar engagemang och delaktighet.
Som person är du strukturerad, modig, målmedveten, drivande, kommunikativ, lyhörd och har förmågan att skapa goda relationer samt att du har förmågan att prioritera, fatta tydliga beslut, delegera och följa upp. Förmågan att vara strategisk och se långsiktiga konsekvenser är viktiga egenskaper. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper för tillsättning av tjänsten.
För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.
B- körkort är krav för denna tjänst.

Om företaget

Värmdö kommun
Övrigt

Värmdö kommun erbjuder friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Läs gärna mer om oss och vår verksamhet på www.varmdo.se

Anställningen avser heltid och är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

För mer information
I den här processen samarbetar Värmdö kommun med Randstad. För mer information kontakta gärna rekryteringskonsult Lotta Carlsson på 073 075 23 25.
Sista ansökningsdag: 6 oktober 2024
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värmdö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 oktober 2024
  • Ansök senast: 7 oktober 2024

Liknande jobb


6 november 2024