OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder.
Nu söker vi en utvecklingsinriktad avdelningschef som vill fortsätta att driva och utveckla den nyinrättade avdelningen för äldre och funktionsnedsatta inom Österåkers kommun. Avdelningen har ansvaret för ledning, styrning och utveckling av äldreomsorgen i kommunen. Vårt mål är att tillhandahålla en trygg och kvalitativ omsorg som möjliggör självständighet och livskvalitet för våra äldre invånare.
Jag som rekryterar heter Mona Bakhshi Poor och är Socialdirektör och likaså chef för organisationens avdelningschefer. Jag ser fram emot att välkomna dig till vårt team bestående av fyra andra avdelningschefer. För mig är det av yttersta vikt att du fungerar som en förebild och representerar vår verksamhet på ett förtjänstfullt sätt, både internt och externt. Som ledare värdesätter jag att du är ödmjuk och modig. Det är också betydelsefullt att du känner dig trygg i dig själv och att du är medveten om dina styrkor och utvecklingsområden.
Ditt nya jobb
Som avdelningschef för avdelningen äldre och funktionsnedsatta blir du en del av förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till socialdirektör. Du kommer att leda fyra enhetschefer och ha övergripande ansvar för avdelningens, budget, arbetsmiljö och personal. Din ledningsgrupp kommer att bestå av två enhetschefer inom biståndsbedömning och två enhetschefer inom vård och omsorg som idag leder SÄBO, träffpunkter, gruppen som arbetar med larmadministration, hälso- och sjukvårdsenheten och nattpatrull. Kommunen erbjuder även stöd till avdelningens målgrupp genom privata utförare (LOU och LOV). Ditt uppdrag innebär att säkerställa en hög kvalitet i avdelningen inom ramen för fastställd budget samt att driva utvecklingsarbete för att möta framtida behov och utmaningar.
Din huvudsakliga uppgift är att skapa en trivsam arbetsplats där medarbetarna känner sig trygga och respekterade med fokus på att uppfylla Socialförvaltningens uppdrag på bästa möjliga sätt. Du får frihet och handlingsutrymme för att kunna vara kreativ och utveckla din avdelning samtidigt som det ställs krav på leverans av hög kvalitet och kostnadseffektivitet genom modiga val som skapar framtidens äldreomsorg.
Din profil
Du är en ledare som är trygg i dig själv och i ditt ledarskap med vana att framgångsrikt leda andra chefer. För att lyckas i uppdraget krävs också att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Du har en god förmåga att leda personalgrupper genom chefer och motiverar till utveckling samtidigt som du har en vilja till förändring där medarbetarnas idéer tas tillvara. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
- Socionom eller annan relevant högskoleutbildning inom området
- Flerårig chefserfarenhet där du arbetslett och haft personalansvar för andra chefer
- Goda kunskaper om relevant lagstiftning och förordningar kopplat till området
- Erfarenhet av myndighetsutövning liksom utförarverksamhet
- Erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt inom äldreomsorgen
- Erfarenhet av att arbeta inom politiskt styrd organisation
- God förmåga att kommunicera på svenska, både i tal och skrift
- B-körkort
- Har du tidigare ledarskapsutbildning i någon form ses det som meriterande
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidareanställning, dock kan provanställning komma att tillämpas
Tillträde
15 augusti 2024 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
2024-07-12
Vi går igenom ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så tveka inte att skicka in din ansökan direkt.
Välkommen med din ansökan och ta chansen att vara en del av vårt dedikerade team för äldreomsorg i Österåkers kommun!
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17