OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
PTS är en växande och modern myndighet, mitt i Stockholm. Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Då PTS är inne i en expansiv fas med nya arbetssätt, uppdrag och delvis nya behov, blir du, din kompetens och din personlighet, en väldigt viktig del för att lyckas.
Om avdelningen
Avdelningen för användarnära frågor ansvarar för en mängd olika frågor främst kopplade till främjande och tillsyn. Avdelningen har sitt kärnområde inom slutanvändarnära regler och främjandefrågor som har som syfte att göra produkter och tjänster användarbara och tillgängliga för alla på tydliga och likvärdiga villkor. Avdelningen arbetar vidare med tillsyn över regler som avser marknadsaktörers skyldigheter gentemot slutanvändare gällande bland annat avtalsinnehåll och integritetsfrågor.
Om rollen
Som avdelningschef och medlem av divisionsledningsgruppen är din huvuduppgift att säkerställa att PTS når framgång på alla områden som myndigheten ansvarar för. Detta innebär att du leder avdelningens verksamhet mot PTS mål och prioriterar centrala frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Du är skicklig på att samverka och företräda PTS gentemot olika aktörer såsom media, regeringskansliet, andra myndigheter, kommuner, regioner, privata aktörer och intresseorganisationer. Rollen inkluderar även ansvar för processer och metoder som behövs för främjande- och tillsynsarbete över flera områden.
Utöver att leda och fördela arbetet bland enhetscheferna, har du även ansvar för personal- och arbetsmiljöfrågor, årlig planering och uppföljning samt budgetansvar. Du förtydligar uppdrag och mål, planerar, utvecklar och följer upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Att samarbeta, leda och utveckla både medarbetare och verksamheten är en viktig del av rollen.
Som chef för avdelningen för användarnära frågor initierar och driver du även omfattande verksamhetsutveckling, då avdelningen är nybildad med ett nytt ansvarsområde för myndigheten. Det är också en del av din roll att skapa välfungerande team som präglas av delaktighet, ansvarstagande och engagemang.
Om teamet
Avdelningen är nybildad och omhändertar både gamla och nya ansvarsområden. Avdelningen består i dagsläget av tre enheter varav en av enheterna är under uppbyggnad och ytterligare medarbetare kommer att rekryteras under året.
Om dig
För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha förmåga att, tillsammans med dina medarbetare, göra prioriteringar mellan tid, resurser och kvalitet för att nå önskat resultat. Du har förmåga att arbeta metodiskt och strukturerat. Vidare är du skicklig på att bryta ner problem och uppgifter i hanterbara delar och sedan lägga en tydlig plan med samordning, avstämningar, vägval, milstolpar och beredning. Som person har du förmåga att se helhet, att vara lösningsorienterad och ser möjligheter. Som chef och ledare är du tillgänglig och närvarande.
För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har
• Relevant akademisk examen inom juridik, ekonomi, teknik eller motsvarande
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Chefs- och ledarerfarenhet med budget- och personalansvar
• Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet/myndighet
Det är även meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete med tillsyn och främjandearbete
• Erfarenhet av att leda chefer
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning
• Erfarenhet av samverkan nationellt och internationellt med andra myndigheter och övriga privata och offentliga aktörer
• Erfarenhet av lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Vi använder oss av begåvnings- och personlighetstester i denna rekrytering.
För mer information kontakta divisionschef Björn Blondell på bjorn.blondell@pts.se eller rekryteringskonsult petra.sedlinger@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.
Välkommen med din ansökan senast den 25 mars.
Att arbeta på PTS:
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.