OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gillar du att leda och bedriva utvecklingsarbete? Vill du arbeta med verksamhetsutveckling på strategisk nivå i en ny tid med förändrade arbetssätt? Vi söker dig med flerårig erfarenhet från socialtjänst och vård och omsorg, som vill arbeta som avdelningschef, en nyinrättad funktion på Biståndskontoret!
Biståndskontoret leds av en verksamhetschef och tre enhetschefer. Avdelningschef kommer att ingå i områdesledningen på Biståndskontoret tillsammans med enhetschefer, utvecklingsledare och utvecklare/metodstöd. I organisationen finns knappt 80 medarbetare. Biståndskontoret har ansvar för myndighetsutövning och handläggning för brukare som har insatser inom hela vård och omsorgsförvaltningen.
Vi är just nu på väg in i de demografiska utmaningarna som innebär att den grupp som behöver vård och omsorg ökar i samhället samtidigt som den arbetsföra gruppen minskar i antal. Som ett led i detta arbete etablerar vi den här nya funktionen för att fortsätta vår utvecklingsresa.
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten är i en förändringsprocess som snurrar snabbare än någonsin. Vi söker dig som strategiskt kan leda verksamheten in i en ny tid med förändrade arbetssätt samtidigt som du har fokus på en god arbetsmiljö och en ekonomi i balans. Arbetsuppgifter som ingår i rollen är:
• Ansvar för att initiera, driva och skapa resultat inom förvaltningens utvecklingsarbete.
• Ansvar i att stödja och leda verksamheten i att få driv och kraft i utvecklingen mot förändrade arbetssätt och digitalisering som en integrerad del.
• Att bistå verksamhetschef i ledning, samordning och utveckling av strategiska frågor såsom verksamhets-, ledarskaps- och kvalitetsutveckling. Det kan även innebära att axla ansvaret att vara tillförordnad när verksamhetschef är frånvarande.
• Personalansvar för utvecklarfunktionerna i ledningsgruppen för Biståndskontoret.
KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som uppfyller nedanstående krav:
• Akademisk examen om minst tre års studier som socionom eller med inriktning beteendevetenskap, sociala omsorgsprogrammet eller folkhälsovetenskap, eller annan utbildning som bedöms likvärdig som exempelvis inriktning juridik eller samhällsvetenskap.
• Flerårig erfarenhet från arbete inom vård och omsorg och socialtjänst.
• Flerårig chefserfarenhet med minst tre år i direkt ledarskap med ansvar för personal, budget, verksamhetsutveckling och arbetsmiljö.
• Erfarenhet av förändringsledning med goda resultat, inom något av våra verksamhetsområden.
• Erfarenhet av myndighetsutövning, minst tre år, med god kompetens inom lagstiftningen som gäller inom kommunal socialtjänst.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift, även kunskaper i engelska är värdefulla.
• Van användare av moderna it-verktyg i ditt vardagsarbete.
Meriterande för den här tjänsten är om du har erfarenhet av att leda chefer samt har gått något ledarskapsutvecklingsprogram eller utbildning med fokus på det personliga ledarskapet.
För att lyckas i den här rollen behöver du vara självgående och ha god vana vid att fatta beslut. Du har ett strategiskt helikopterperspektiv och kan se de stora frågorna i den operativa vardagen. Du är både en strategisk och taktisk ledare som med engagemang och tydlighet kan kommunicera förvaltningens målbild. Du är skicklig på samverkan och har mod att gå in i utmanande situationer för att skapa ett samarbetsklimat som får olika professioner att arbeta mot gemensamma mål. Du har en personlig mognad och utstrålar trygghet samt kan hantera förändrade förutsättningar och komplexa uppgifter. Du skapar lätt relationer och har en hög tilltro till dina medarbetares kompetens.
Du drivs också av en vilja att ständig förbättra och du har förmågan att skapa förutsättningar för att lyckas med förändringsarbetet. Du involverar gärna andra i arbetet och når resultat som är grundade i verksamheten.
Vi hoppas du känner igen dig i ovanstående beskrivning och välkomnar dig att söka!
ÖVRIGT
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.