OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionsstödsförvaltningen söker
Avdelningschef till myndighetsavdelningen
Funktionsstödsförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning och ansvarar för att ge stöd och service till personer som har fysisk, psykisk och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Med värdeorden " Delaktighet – Utveckling – Respekt" som bas strävar vi efter att tillsammans skapa ett professionellt bemötande gentemot brukaren och ett gott arbetsklimat. Vi söker nu en avdelningschef till vår myndighetsavdelning!
Om avdelningen
På myndighetsavdelningen arbetar idag ca 11 medarbetare vars ansvar är attutreda enskilda individers behov av hjälp och stöd, bedöma rätten till insatser samt fatta beslut utifrån LSS och SoL. Avdelningen utgår från Funktionsstödsförvaltningens kontor på Ekliden.
Uppdrag
Som avdelningschef är du direkt underställd förvaltningschefen och har verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar för avdelningen. Du har övergripande ansvar för att politiskt fattade beslut genomförs i enlighet med budget och styrdokument samt utifrån gällande målsättningar, strategier och riktlinjer.
I rollen som avdelningschef för myndighetsavdelningen förväntas du kunna agera som sakkunnig i frågor rörande LSS och SoL såväl externt som internt. I ditt uppdrag arbetar du med att förse avdelningens medarbetare med verktyg och stöd för att bidra till goda resultat och måluppfyllelse. I uppdraget ligger stort fokus på utformningen av likvärdiga arbetssätt och kvalitetssäkring.
Uppdraget genomförs av dig med ett stort intresse och strävan efter att skapa en god och trygg tillvaro för kommunens medborgare. För att lyckas krävs samverkan och kommunikation med såväl interna som externa aktörer, brukare och anhöriga.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som adekvat för uppdraget. Utbildning inom juridik är meriterande. För uppdraget krävs att du är har fördjupade kunskaper inom LSS och SoL samt annan för området aktuell lagstiftning och kan tolka, omsätta och förmedla kunskapen till praktiska, tillämpbara och förståeliga beslut i mötet med medarbetare, brukare och anhöriga.
För uppdraget krävs att du har tidigare erfarenheter av att arbeta som chef med fullt ansvar för verksamhet-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljö. Vi ser det som positivt om du tidigare arbetat med myndighetsutövning.
Som ledare värnar du om ett gott arbetsklimat genom att tillvarata och uppmuntra medarbetarnas förmåga, engagemang och kunskap. Du inger förtroende, är lyhörd och får under ditt ledarskap andra att växa. Som person är du strukturerad, lugn och kvalitetsmedveten.
För uppdraget krävs goda kunskaper i såväl tal som skrift i svenska och engelska och god förmåga att hantera dator. Det är en fördel om du har körkort för bil.
Om anställningen
Heltid, tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktperson
Elina Tyrberg, förvaltningschef, 0455-30 31 75
Fackliga företrädare
Bebben Malmström, Vision, 0455-30 48 65
Mikael Wickström, Akademikerförbundet SSR, 0455-30 43 29
Ansökan
Du är välkommen med din ansökan senast den 24 april 2022. Preliminära tider för intervju är bokade den 2-3 maj. Tjänsten söks via Karlskrona kommuns e-rekryteringssystem, se länk nedan.
Övrigt
Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. I Karlskrona kommun har vi rökfri arbetstid.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mats Dahl
0455-30 36 23
Marianne Hansson
0455-303018
Birgitta Strelert
Maria Persson
AnnSofie Johansson
Sussie Rantil
Lena Dehlin
Henning Fuhrman
Henning Fuhrman
0455-30 47 57
Johan Johansson
0455- 30 36 87