Avdelningschef till socialförvaltningens samlade resurser

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Åstorp Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar.
Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är kännetecken för kommunen. Socialförvaltningen i Söderåsstaden Åstorp söker en avdelningschef med ansvar för förvaltningens samlade administrativa resurser. Du leder med fokus på vem vi är till för och skapar magi genom medarbetare och samarbetspartners.

Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. rökfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.
Socialförvaltningen är i dagsläget organiserad i tre avdelningar - Individ & familj, Funktionsstöd samt Vård & omsorg. I förvaltningen arbetar 400 medarbetare. Den tillitsbaserade styrningsmodellen implementeras hos både politik och förvaltning. Förvaltningens uppdrag är att ge stöd och omsorg för bättre livsvillkor för Åstorpsborna.

Hos oss kommer du få möjlighet att vara med på vår förbättringsresa Socialförvaltningen 2.0, där vi har särskilt fokus på ledarskap/medarbetarskap, kultur och struktur. Du kommer få möjlighet att utveckla dig själv och verksamheten. Du kommer att ha ett stort utrymme att pröva nya vägar och samtidigt erbjuda en bra arbetsplats för medarbetarna. Vi erbjuder förmånsportal, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Beslut om att samla förvaltningens administrativa resurser fattades efter en gedigen samverkan med medarbetare och fack med start redan 2023. Målsättningen är att säkerställa stödet som chefer och medarbetare har behov av, så att kärnverksamheten kan leverera det som invånaren efterfrågar.

Som avdelningschef för förvaltningens samlade administrativa resurser ska du leda och samordna förvaltningens totala behov av administrativt stöd samt säkerställa bemanningen i verksamheter som kräver dygnsanpassning inom givna budgetramar.

Arbetsuppgifterna är att säkerställa rättssäkerheten avseende inkommande handlingar, administration, registrering, arkiv och avgifter. Inom ramen för uppdraget finns också fakturahantering, inköp, upphandling, arkiv, arkivering, handläggning av avgifter, larmhantering, teknik, systemförvaltning samt schema och bemanning. Du har det övergripande ansvaret för personal, budget och arbetsmiljöarbete på avdelningen. Avdelningen består i dagsläget av 14 medarbetare.

I uppdraget ingår att presentera ärenden i politiska sammanträden, utreda och sammanställa beslutsunderlag, revidera styrdokument samt att göra adekvata analyser av verksamhetens behov.

Du ingår i förvaltningens övergripande ledningsgrupp, vilket innebär att du bidrar till helheten inom socialnämndens alla verksamhetsområden. Du rapporterar till förvaltningschef.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en erfaren och trygg ledare hjärta att utveckla och driva verksamheten framåt med strategiskt fokus. Här får du möjlighet att göra en verklig skillnad i en roll där du inte bara leder, utan också inspirerar och motiverar dina medarbetare till att bygga starka samarbeten. Det gör du genom att bygga relationer och skapa en kultur av tillit och samverkan. Du har erfarenhet och kapacitet att leda en avdelning med stor bredd i uppdraget. Samverkan och samarbete är viktiga delar i uppdraget för att lyckas.

Du har en analytisk förmåga och kan kombinera detaljer med ett strategiskt helhetsperspektiv. Med ett öppet sinne och en vilja att kontinuerligt lära dig nytt tar du dig an uppgifter på ett sätt som säkerställer att du alltid ser till hela verksamhetens bästa. Du är strukturerad och målmedveten, vilket gör att du effektivt kan navigera inom ramen för olika lagstiftningar och kompetensområden.

Vi söker dig som har:
• En akademisk utbildning relevant för rollen
• Flerårig, aktuell och relevant chefserfarenhet
• Dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla både verksamhet och
medarbetare
• Erfarenhet av en eller flera delar av ansvarsområdet
• God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift

Din erfarenhet av kommunal förvaltning och insikt i kommunal styrning, liksom din bakgrund inom socialtjänstens myndighetsutövning, ger dig en stark grund för att snabbt komma in i rollen. Tidigare erfarenhet från strategisk ledningsnivå, schema- och bemanningsarbete samt systemkompetens inom Life Care och Time Care är också värdefullt.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Stina Cederhag
042-641 23
Jessica Göransson
042-640 93
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
042-640 00
Ann-Charlotte Krüger
042-643 80
Jenny Johansson
042-640 51
Margaretha Sturesson
042-640 07
Myndighetschef Stina Cederhag
042-641 23
Sjukgymnast Tord Kock
042 - 642 44
HSL-chef Eva Hallström
042-642 84
Områdeschef Emma Ahlström
042 - 64037

Sammanfattning

Besöksadress

26580 Åstorp
None

Postadress

Storgatan 7
Åstorp, 26580

Liknande jobb


Driftchef inom lokalvård

Driftchef inom lokalvård

12 november 2024