Avdelningschef till vuxenavdelningen

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Socialförvaltningen stödjer enskilda och familjer med sociala problem. Det kan handla om ekonomiska problem, missbruk, relationer och familjejuridiska frågor. Verksamheten regleras av ett antal lagar.

Socialförvaltningen ansvarar för biståndsprövningar, behandlingsinsatser enl socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden, ärenden/insatser enl LVU/LVM. Tillståndsgivning/tillsyn enl alkohollagen samt handläggning enl skuldsaneringslagen.

Avdelningen Vuxen består av tre enheter, ekonomisk bistånd, vuxenstödsenheten och två ungdomsboenden. Ekonomiskt bistånd utreder individens förutsättningar för att nå egen försörjning samt rätten till ekonomiskt bistånd. Vuxenstödsenheten består av både myndighet och öppenvård inom missbruk, våld i nära relation och sociala boenden. Avdelningen har även en enhet som består av två ungdomsboenden, ett HVB (hem för vård och boende) och ett stödboende. Tillsammans är vi cirka 65 medarbetare, varav tre enhetschefer, som arbetar för att på bästa sätt finnas för de vi är till för.



ARBETSUPPGIFTER
Som avdelningschef har du ett strategiskt, utvecklande och samordnande ansvar samt ett övergripande budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för ditt verksamhetsområde. Du är direkt underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. I förvaltningsledningen bidrar du med specifik kompetens inom ditt verksamhetsområde och har en förståelse för hur din arbetsplats påverkas av eller påverkar kommunorganisationen.

Som avdelningschef leder och utvecklar du verksamheten i samarbete med enhetschefer och medarbetare. I din roll har du ett helhetsansvar och ser till att verksamheten har de kunskaper, resurser, system och rutiner som krävs samt att arbetet sker utifrån gällande lagstiftning och upprättade mål. Du verkställer de beslut som tas av nämnd och förvaltningsledningen. Det ingår även att vara drivande i utvecklingsarbeten, följa upp, förankra och implementera förändringar på en strategisk nivå. Samverkan sker regelbundet både internt och externt med aktörer i länet och regionen. Att leda i förändring kräver samarbetsförmåga och initiativtagande, men också mod att våga utmana och utmanas.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är meriterande om du har arbetat inom Individ- och familjeomsorg. Det är ett krav att du har kunskap om gällande lagstiftning inom området samt kunskap om forskning och utveckling inom främst missbruk och försörjning. I tidigare tjänster har du haft personal- budget och arbetsmiljöansvar. Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, både i tal och skrift.

För denna tjänst behöver du vara en erfaren ledare som ser samarbete, kommunikation och lyhördhet som viktiga delar i ditt arbete. Vi vill att du har goda exempel på hur du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete inom socialtjänsten. Du är van vid att motivera medarbetare och förser dem med de befogenheter som krävs för att effektivt nå verksamhetsmålen. Som chef har du lätt att skapa förtroende, tillit och trygghet hos dina medarbetare samtidigt som du skapar engagemang och delaktighet. Att leda i förändring är något som du drivs av och du identifierar och organiserar resurser som behövs för att utföra uppgifter. Det är viktigt att du har ett helhetsperspektiv och är van att arbeta utifrån långsiktiga mål och planerar ditt arbete efter dessa. Du är också van vid att bygga strukturer som andra kan arbeta utifrån och vi ser att du har en förmåga att arbeta med komplexa frågor, identifiera ett problems olika delar, analysera samt hitta möjliga lösningar.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Urval kommer att påbörjas efter jul- och nyårshelgen.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Enhetschef Sakrättsligt skydd

Enhetschef Sakrättsligt skydd

20 november 2024