Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta för att Stockholm ska bli världens mest hållbara stad? Vi är Sveriges största vatten- och avfallsbolag som tar ansvar för stockholmarnas och miljöns bästa i allt vi gör.
Bolaget befinner sig just nu på en spännande utvecklingsresa där vi bildar avdelningar med ansvar för verksamheternas totala affärer. Just nu söker vi en avdelningschef till affärsområde VA som består av vattenproduktion, ledningsnät och avloppsrening.
ARBETSUPPGIFTER
Du ansvarar för att säkerställa Stockholms vattenförsörjning, ledningsnät och avledning av avloppsvatten. Uppdraget innefattar leveransansvar för Stockholms stad och Huddinge kommun och därutöver leverans av vatten och avloppstjänster till flera grannkommuner. Totalt förser avdelningen 1,5 miljoner stockholmare med vatten i 12 kommuner och renar avloppsvatten i 8 kommuner med totalt 1,2 miljoner invånare.
Avdelningen ansvarar även för att föreslå, prioritera och utreda investeringar inom VA-området.
Det innebär att ta ansvar för och leverera hela VA-affären i ett Stockholm som bland annat möts av en växande stads utmaningar samtidigt som vi behöver vara rustade för att leverera trots oförutsedda situationer som exempelvis kris eller krig.
Som VA-chef är din uppgift att styra, driva och utveckla avdelningens arbete i enighet med bolagets målsättning. Det är din uppgift att säkerställa en effektiv verksamhet, hög kvalitet och optimalt resursutnyttjande inom avdelningen. På avdelningen arbetar ca 450 medarbetare, varav två områdeschefer som du har ledaransvar för. Du ingår i bolagets ledningsgrupp och rapporterar direkt till VD.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Övergripande ansvar för vatten- och avloppsverksamhetens affär, ekonomi, processer, FoU, affärsstrategi och resurshantering.
- Ansvar för att säkerställa en robust och pålitlig infrastruktur och ledningsnät för VA-tjänster, med två vattenverk och två avloppsreningsverk.
- Prioriteringar av investeringar inom VA och ledningsnät utifrån bl a affärs, utvecklings- och underhållsbehov.
- Ansvar för VA-taxan och lönsamhet i grannkommunsaffärer och övrig affärsverksamhet.
- Ansvar för säkerhet, beredskap, hållbarhet, informationshantering, kvalitet, affärsutveckling, geodatatjänster och verksamhetsnära IT förvaltning.
- Ansvar för omvärlds- och marknadsanalys samt partner- och leverantörsansvar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk bakgrund samt flerårig erfarenhet av förvaltning och utveckling av samhällskritisk infrastruktur på ledningsgruppsnivå. Du har erfarenhet av en liknande roll där du drivit den totala verksamhetsaffären i en komplex organisation med goda resultat. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation och kommunalägd verksamhet.
Som person är du strategisk och resultatorienterad. Du har förmåga att identifiera synergier, möjligheter och risker både på kort och lång sikt och omsätta analyser till affärsdrivande beslut. Du har lätt för att kombinera nya strategiska angreppssätt och är mycket kvalitetsmedveten i ditt arbete. Vidare har du god samarbetsförmåga och är både kommunikativ och pedagogisk i ditt utförande.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer sker löpande varför tillsättning kan komma att ske innan sista ansökningsdag. Har du frågor gällande tjänsten är du välkommen att boka tid med VD Christan Rockberger på tfn: 08-522 122 02 alternativ christian.rockberger@svoa.se.
I din tjänst kommer du arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning, registerkontroll och drogtest kommer därför att genomföras i samband med anställning.
Vi erbjuder ett hållbart arbetsliv med intressanta arbetsuppgifter, stimulerande utvecklingsmöjligheter och bra anställningsvillkor. Läs mer om oss på vår webbplats svoa.se/jobb.
Kontaktuppgifter till våra fackliga representanter: Saco, Lena Ringström 08-52212522. Vision, Malena Karlsson 08-52212017. Kommunal Mikael Greek 08-52213921.
Vi ser fram emot din ansökan!