Avdelningschef verksamhetssupport

Avdelningschef verksamhetssupport

Arbetsbeskrivning

VI ERBJUDER DIG
Vi erbjuder ett spännande arbete i en händelserik och föränderlig miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Du arbetar nära direktionen och övrig ledning och har samtidigt goda samarbeten med mycket kunniga och engagerade kollegor som innebär stora möjligheter till utveckling och lärande.  

Som avdelningschef för AVS leder och utvecklar du verksamheten som har flera skilda funktioner med det gemensamma målet att se till att banken har rätt förutsättningar för att utföra sina uppgifter. Tillsammans med dina enhetschefer driver du ett förändringsarbete och bidrar till att Riksbankens mål uppnås.

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som avdelningschef leder du avdelningen, driver och utvecklar verksamheten samt ansvarar för utveckling och måluppfyllnad gällande; ekonomi, fastighet och service, HR, säkerhet, upphandling, registratur och arkiv.
Enheten består av 5 enhetschefer och cirka 50 medarbetare.

I din roll kommer du bl.a. att ansvara för att:


• styra, leda, utveckla och följa upp avdelningens arbete inom de fem enheterna så att uppsatta mål nås
• avdelningens enheter ligger steget före inom sina områden så att rätt beslut fattas och rätt insatser görs i vardagen
• styra och följa upp våra leverantörer och aktuella avtal
• se till att nya idéer och kunskap skapar ett värde i verksamheten
• utveckla verksamheten samt implementera och skapa engagemang för nya arbetsformer
• omvärldsbevaka avdelningens områden vilket även kan innebära deltagande i internationella forum

OM AVDELNINGEN
Avdelningen för verksamhetssupport (AVS) arbetar med ekonomi, HR, upphandling, registratur och arkiv, fastighetsfrågor och säkerhet och består av fem enheter.
Ekonomienheten ansvarar för bokslut, budget och fakturor. HR-enheten arbetar främst med frågor inom arbetsmiljö, kompetensförsörjning, ledar- och medarbetarutveckling och lönehantering.
Enheten för upphandling, registratur och arkiv stöttar verksamheten vid upphandlingar, diarieföring och hantering av allmänna handlingar. Enheten ansvarar också för Riksbankens arkiv.
Enheten för fastighet och service ansvarar för Riksbankens fastigheter. I det ingår förvaltning och anpassning av lokaler (egna och hyrda lokaler). Enheten ansvarar också för alla former av intern service (delar av denna service är outsoursad).
Säkerhetsenheten ansvarar för säkerhetsfrågor som innefattar såväl fysisk-, person- som informationssäkerhet.

Verksamhetssupport är en avdelning med många skilda funktioner och verksamheter men med det gemensamma målet att se till att banken har rätt förutsättningar för att utföra sina uppdrag.

MER OM DIG
Du har lämplig akademisk examen för rollen, till exempel inom ekonomi eller civilingenjörsexamen. Du har flerårig chefserfarenhet och erfarenhet av att leda en liknande verksamhet inom privat sektor eller annan myndighet. Erfarenhet inom finanssektor är meriterande och det är även meriterande om du arbetat med säkerhetsarbete.

SOM LEDARE 
I din chefsroll har du ett stort intresse för både människor och ledarskap och har arbetat som chef i minst 5 år sammanhållande. Du är handlingskraftig, öppen för förändring, får saker gjorda samtidigt som du är uthållig och tålmodig. Vidare är du strukturerad, tydlig och trygg i ditt ledarskap.

Vi lägger stor vikt vid dina ledaregenskaper, personliga mognad samt din förmåga att driva och förankra avdelningens arbete på banken. Ditt främsta fokus är att leda din avdelning genom att delegera, ge förutsättningar för utveckling och följa upp. Arbetet ställer höga krav på såväl samarbets- och kommunikationsförmåga som beslutsamhet och integritet. Vidare är du en god kommunikatör som kan förmedla budskap på ett tydligt och pedagogiskt sätt så att du får medarbetare och chefer med dig.
Som erfaren ledare har du erfarenhet av och god förmåga att:


• utveckla och leda individer och grupper
• ta avstamp i sakfrågor
• förklara sammanhang, skapa mening och sprida information
• vara drivande, beslutsam och agera flexibelt och extremt ”hands on” vid behov
• leda förändringar och skapa delaktighet till nya lösningar samt hjälpa dina medarbetare att lösa problem vid behov
• se helheten och leda mot mål
• prioritera aktiviteter och delegera

Du ska vidare ha ett mycket gott omdöme och vara kvalitetsmedveten. Du har också en mycket god kommunikativ förmåga och du kommunicerar och skriver flytande både på svenska och engelska.

MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.  

Vi genomför bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt.

Personlighetstester och arbetsprov ingår som en del av rekryteringsprocessen.

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. 

SISTA ANSÖKNINGSDAG
Sista ansökningsdag är 21 februari 2022.

I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsföretaget Source Executive/QSearch. För en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten, ring eller skriv till Maria Lahne - 072 888 60 07 eller maria.lahne@source-executive.se    

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 januari 2022
  • Ansök senast: 21 februari 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


6 november 2024