OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Jordbruksverkets uppdrag som regeringens expertmyndighet inom jordbruk, fiskeri och landsbygdsutveckling är att arbeta för en hållbar utveckling, ett gott djurskydd, ett dynamiskt och konkurrenskraftigt näringsliv i hela landet och en livsmedelsproduktion till nytta för konsumenterna. Vi administrerar EU-stöd för jordbruket, landsbygden och fiskeområdet.
Vi är 1 200 anställda och huvudkontoret ligger i Jönköping.
Utbetalningsfunktionen är en av fyra divisioner på Jordbruksverket. Funktionen ansvarar för att Sverige hanterar EU-stöden till jordbruket och landsbygden enligt EU:s regelverk. Vi betalar varje år ut cirka 12,5 miljarder kronor. Funktionen har också ett övergripande ansvar för att göra allmänhetens kontakt med Jordbruksverket så enkel som möjligt. Inom funktionen arbetar ungefär 200 personer. Utbetalningsfunktionen består av tre avdelningar som sammanlagt består av tolv enheter.
På stödsamordningsenhetens arbetar 10 personer. Enhetens uppgift är att övergripande samordna verksamheten inom hela utbetalningsfunktionen. Exempel på arbetsuppgifter är att ansvara för den ekonomiska planeringen och uppföljningen för hela funktionen, samordna olika typer av rapporteringar till EU och delta i kommittéarbete. Vi samordnar de revisioner som genomförs av externa organ och tar fram och följer upp åtgärdsplaner för att avhjälpa identifierade brister. Ytterligare arbetsområden är att lämna prognoser på framtida stödutbetalningar, informationssäkerhet, lämna juridisk service och kvalitetssäkra verksamheten ur ett juridiskt perspektiv.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna kommer huvudsakligen att vara:
• Delta i arbetet med föreskrifter och andra styrande dokument, till exempel Handläggarstödet, instruktioner och rutinbeskrivningar
• Medverka i utvecklingsprojekt, till exempel ProCap
• Löpande juridisk service till avdelningarna på utbetalningsfunktionen i enskilda ärenden eller frågeställningar.
Arbetet innebär många externa och interna kontakter.
KVALIFIKATIONER
Du har en juridisk kandidatexamen och en förståelse för hur myndigheter arbetar.
För att klara det här arbetet på ett bra sätt har du några års erfarenhet av juridiskt arbete. Vi ser gärna att denna erfarenhet finns inom den offentliga förvaltningen.
Att du har ett gott omdöme och god analysförmåga är avgörande för det här arbetet liksom att du är noggrann och kommunicerar på ett tydligt sätt. Dessutom är du serviceinriktad och är självständig i ditt tänkande utifrån gällande regelverk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Richter enhetschef
036-15 63 08
SACO Kirsi Heinonen
036-15 63 02
ST Helen Möller
036-15 62 61
SEKO Mikael Johansson
031-42 95 82
Enhetschef Christina Larsson
036 - 155271
SEKO Mikael Johansson
031-429582
Sofia Palm Enhetschef
072-241 85 22
Saco Hossein Salimi Brujeni
036-15 59 82
ST inom Jordbruksverket Helen Möller
036-15 62 61
Enhetschef Peter Krause
036-15 52 85