Avgiftshandläggare

Avgiftshandläggare

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsen är belägen i centrala Lerum ett stenkast från tågstationen och med gratis parkering i närheten. Organistoriskt tillhör tjänsten en administrativ enhet som arbetar med myndighetsutövande verksamhet inom socialtjänsten. Avgiftshandläggarna är tre personer när alla är på plats och man arbetar i nära samarbete med varandra. Arbetstiderna är kontorstider med viss möjlighet till flexibilitet. De närmaste kollegorna på enheten består av tio personer och det är en stabil arbetsgrupp där stämningen är god och man hjälper varandra när det behövs i det dagliga arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Som avgiftshandläggaren hanterar man taxor och avgifter inom äldreomsorgen, funktionshinderverksamhet samt egenavgifter inom socialtjänsten. De dagliga arbetsuppgifterna består av en kombination av administrativa arbetsuppgifter, kontakt med brukare i telefon, samverkan med andra inom myndighet samt utförare och utvecklingsarbete. Arbetet utförs till stora delar vid datorn och vi försöker eftersträva att bli mer digitala och komma ifrån pappershantering. Varje månad utgår en stor mängd fakturor från systemet till brukare och avgiftshandläggare ansvarat för att rätta det som blivit fel och korrigera fakturor i efterhand samt att fatta avgiftsbeslut när nya brukare tillkommer. Avgiftshanteringen hanteras i verksamhetssystemet Treserva och övriga system som används är Agresso, outlook, artwise och verified.

KVALIFIKATIONER
Du har utbildning som motsvarar 3-årig ekonomisk gymnasieutbildning. Du bör även ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i någon form samt ha en viss kunskap om socialtjänstens uppdrag och hur kommunal verksamhet fungerar.
Som person behöver du vara noggrann, lojal och systematisk. Du behöver trivas med att ha ett nära samarbete med andra och vara samverkansorienterad och lyhörd. Du behöver också ha ett gott bemötande till kommuninvånarna och kunna förklara komplexa frågor på ett pedagogiskt lättbegripligt sätt. Du behöver vara intresserad av att driva utvecklingsarbete och drivas av en vilja att förenkla och förbättra servicen till kommuninvånarna.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024