Avgiftshandläggare

Avgiftshandläggare

Arbetsbeskrivning

Inom omsorgs- och socialförvaltningen arbetar 900 medarbetare och omfattar verksamhetsområdena äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi erbjuder stöd till lidingöbor i livets alla skeenden och allt arbete vi gör präglas av att vi sätter individens perspektiv i centrum och utgår från varje individs unika situation och behov.

I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Du kommer att arbeta i Lidingö stadshus som ligger endast 15 minuter resväg från T-centralen.

ARBETSUPPGIFTER
Som avgiftshandläggare har du ett mångsidigt uppdrag. Du arbetar månatligen med att handlägga, beräkna samt fatta beslut om avgifter med utgångspunkt i socialtjänstlagen. Du gör kontroller inför fakturakörning samt justerar eller makulerar felaktiga fakturor. Du hanterar olika förekommande administrativa uppgifter som fördelas i teamet och ingår som en viktig del med fokus på kvalitetssäkring och utveckling.

Arbetsåret och arbetsdagen som avgiftshandläggare följer ett tydligt mönster. Månatligen görs utskick av nya avgiftsbeslut samt inhämtning av aktuella beräkningsuppgifter. Du samverkar med interna kontakter som biståndshandläggare och stadens ekonomicenter. Via mejl och telefon har du kontakt med enskilda, utförare och anhöriga. Kontakterna kan gälla allt från frågor kring avgifter och fakturor till övriga frågor som behöver hänvisas vidare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är lite av en sifferentusiast, med det menar vi att du är noggrann och präglas av ett analytiskt och ekonomiskt tänkande. Du drivs av att arbeta kvalitetsmedvetet utifrån lagar och regelverk och har goda kunskaper i Officepaketet. Du har minst en gymnasial examen med ekonomisk eller administrativ inriktning. Om du har kunskap i systemen Lifecare och procapita eller annat ekonomihanteringssystem som exempelvis Unit4 är det en fördel.

Vidare ser vi att du har erfarenhet av administrativt arbete med inriktning mot ekonomi, administration och/eller kundservice. Om du har erfarenhet från avgiftshantering inom vård och omsorg alternativt från myndighet är det en fördel, likaså om du tidigare arbetat med myndighetsutövning.

Som person har du lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och en god kommunikativ förmåga. Du är serviceinriktad och ger alla du möter ett professionellt bemötande. Du är mån om att hålla en hög kvalitet i ditt arbete och bidrar i kvalitetssäkringen av rutiner och arbetssätt. Vi tror även att du uppskattar struktur och att få planera ditt arbete självständigt.

ÖVRIGT
Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag. Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

18 december 2024

Ekonomi-/redovisningsassistent

Ekonomi-/redovisningsassistent

17 december 2024

Junior redovisningsekonom

11 december 2024