Avgiftshandläggare till Debiteringsgruppen

Avgiftshandläggare till Debiteringsgruppen

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”

Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen bedriver en socialtjänst som kännetecknas av goda kunskaper om medborgarnas och individers behov av sociala insatser. Vi utgår från ett systemteoretiskt synsätt och ett helhetsperspektiv. Vårt mål är att möta varje individs behov på hans eller hennes nivå, där förtroende, delaktighet och samverkan är nyckelbegrepp.

Som avgiftshandläggare kommer du att tillhöra Debiteringsgruppen på Avdelningen för Äldre- och funktionsnedsatta (ÄoF). ÄoF arbetar med myndighetsutövning och utreder, beslutar och följer upp insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av extra stöd och omsorg. Social- och omsorgsförvaltningen genomgår just nu en större omorganisation där det pågår en översyn av förvaltningens avdelningar och grupper. Den nya organisationen kommer att bestå av avdelningarna Barn och unga, Vuxna, Äldre samt Staben. Gruppkonstellationerna inom avdelningarna kan i och med omorganisationen komma att ändras.

Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som vill arbeta som avgiftshandläggare och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning, kommunala reglementen samt fastlagda mål och rutiner. Mer specifikt kommer du som avgiftshandläggare hos oss bland annat fatta avgiftsbeslut, beslut om individuellt förbehållsbelopp samt registrering av inkomster. Du kommer också att bemöta överklagan av avgiftsbeslut. I ditt arbete ingår även viss utbildning och support till utförare samt att ge information om och svara på frågor om avgifter, både från kunder och utförare.

Kvalifikationer
Du som söker har gymnasieexamen med inriktning på ekonomi eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter samt god datorvana. Det är meriterande med utbildning i socialrätt samt tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Vidare ser vi gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet. Vi ser det även som meriterande om du har vana av att arbeta i Treserva. Du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, då arbetet bland annat innebär kontakt med andra samhällsaktörer och dokumentation.

Vidare söker vi dig som är trygg, stabil och har självinsikt samt förmåga att skilja på det personliga och det professionella. Du tar ansvar för din uppgift, är strukturerad och van att planera både på kort och lång sikt och ser till att dina arbetsuppgifter slutföres i tid. I samarbetet med andra relaterar du dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har ett serviceinriktat bemötande gentemot andra där du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående och lyssnar till såväl kunders som kollegors olika behov. Vid förändringar kan du snabbt ändra synsätt och förhållningssätt och fokuserar på möjligheterna i förändringen. 

Information om tjänsten
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2021-03-31

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 5043


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 april 2020
  • Ansök senast: 12 maj 2020

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024