Avgiftshandläggare till Välfärdsförvaltningen

Avgiftshandläggare till Välfärdsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av två politiska nämnder: Humanistiska nämnden och Omsorgsnämnden. Med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans.



Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att du tillsammans med en grupp av avgiftshandläggare fattar beslut om avgifter inom välfärdsförvaltningens områden äldreomsorg, LSS-verksamhet och psykosocial verksamhet.

Det innefattar bl.a. omsorgsavgifter kopplat till hemtjänst och särskilt boende, resekostnader inom dagverksamheter och måltidsdistribution. Du kommer att ha huvudansvaret för hjälpmedelsdebiteringen.

Med stöd av inkomstuppgifter från berörda personer och registerbaserade uppgifter, handlägger, dokumenterar och fattar du beslut om rätt avgift. Handläggningen sker i enlighet med Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

I tjänsten ingår även att under fasta telefontider vara behjälplig att besvara frågeställningar kring avgifterna. Du bidrar också till utvecklingsarbete kopplat till verksamhetens arbetssätt och rutiner.

Kvalifikationer
Du har kunskap om Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Du har goda matematiska färdigheter eftersom hantering av siffror och beräkningar är frekvent förekommande inom området. Du har också god förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Du är tydlig i din kommunikation och har ett serviceinriktat arbetssätt. Du har förmåga att agera objektivt och professionellt, samt har förståelse för välfärdsförvaltningens målgrupper. Erfarenhet av kommunal verksamhet och myndighetsutövning är meriterande.

En förutsättning är att du är van att arbeta i modern IT-miljö där bl.a. Office 365 behärskas. Erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita är meriterande.

Som person är du positiv, har lätt för att samarbeta och kan arbeta självständigt med flera saker samtidigt. Du är noggrann och lösningsfokuserad. Du har god förmåga att tala inför andra och delge information. Du är van att ta eget ansvar och egna initiativ som leder till förväntade resultat. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten är en allmän visstidsanställning på heltid med tillträdesdag 9 maj t.o.m. 31 augusti 2022. Tjänsten kan eventuellt komma att förlängas.

Intervjuer kan förekomma redan under ansökningstiden.

Bifoga CV och personligt brev med din ansökan

http://inspiration.ornskoldsvik.se/

Örnsköldsviks kommun ingår i ett finskt- och samiskt förvaltningsområde.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kredithandläggare till Marginalen!

Kredithandläggare till Marginalen!

28 november 2024

HR-handläggare

27 november 2024

27 november 2024

25 november 2024