Avgiftshandläggare/boendekoordinator

Arbetsbeskrivning

På Tjörn får medarbetarna ta plats! Här finns plats för dig också!
”Vi hjälper varandra att se nya möjligheter.” ”Det finns en närhet till ledning och politiker.” ”Man tar vara på medarbetarnas resurser.” ”Det känns bra att jag kan bidra till att underlätta i människors vardag.”
Fyra röster från fyra anställda i Tjörns kommun. Enligt den senaste medarbetarundersökningen är vi som jobbar i Tjörns kommun väldigt engagerade i våra arbetsuppgifter. Vi har också bra kolleger, vi gillar våra chefer och rekommenderar gärna andra att söka sig hit.

Vill du vara med och göra skillnad för andra? Vare sig du är undersköterska, sjuksköterska, stödassistent, socialsekreterare eller någon annan yrkeskategori inom socialförvaltningen – hos oss får du jobba med andra engagerade medarbetare som vill göra livet lättare för dem som behöver det. Här får du också möjligheten att utvecklas i ditt jobb genom kompetensutveckling tillsammans med dina kolleger.

Biståndsenheten består idag av fyra socialsekreterare, en förste socialsekreterare, en avgiftshandläggare och en administratör och tillhör äldreomsorgsavdelningen. Enheten är samlokaliserad med hemtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvårdens verksamhet i Kållekärr. Vi har högt i tak och ett mycket bra samarbete på enheten. Flera gånger per år har vi planeringsdagar för att se till att utveckla vår verksamhet och däremellan erbjuds du att gå utbildningar och kurser i relevanta ämnen. Arbetsgruppen har även extern handledning och du har möjlighet att arbeta hemifrån.

Biståndsenheten söker nu en ny kollega då vår fantastiska avgiftshandläggare ska gå i pension i höst.


ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget innebär dels att du ska ansvara för beräkning av avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i socialtjänstlagen. Denna uppgift är en myndighetsutövning och innefattar att utreda, beräkna avgifter samt ta beslut om avgiftens storlek. Som avgiftshandläggare ska du ge bra service till den enskilde/företrädare genom att t.ex. vara behjälplig med information kring avgifter och vid eventuell överklagan av beslut. Även annan myndighetsutövning i form av biståndsbeslut om trygghetslarm och matleverans kan förekomma.

Du ansvarar också för att anvisa personer plats till kommunens resursplatser, särskilda boenden, trygghetsboende samt pensionärslägenheter. Som koordinator ska du fungera som en spindel i nätet och samordna arbetet för ett effektivt nyttjande av befintliga platser.
Uppdraget innebär att du ansvarar för att:
- Verkställa beslut och anvisa personer plats utifrån givna prioriteringar.
- Ha kontakt med brukare och deras anhöriga är en stor del i tjänsten då det gäller att hitta logistiska lösningar för att uppnå korta ledtider
- Delta i enhetens team
- Ta fram statistik och underlag för uppföljning och analys
- Ha ett nära samarbete med andra professioner såsom sjuksköterskor, enhetschefer och den kommunala hälso- och sjukvården.

Även övriga administrativa arbetsuppgifter ingår i rollen såsom ex hantering av både interna och externa fakturor. Då detta till viss del är en ny tjänst vill vi att du är med och utvecklar/utformar uppdraget tillsammans med oss.


KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen inom område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har goda IT kunskaper och har en förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Arbetet är till stora delar självständigt men du kommer ingå i ett team av socialsekreterare och ha närhet till dina kollegor. God samarbetsförmåga är viktigt och en av förutsättningarna för att trivas med uppdraget är att du kan hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang.

Du är en person som är tydlig i ditt sätt att kommunicera och inser betydelsen av att samverka med andra för att uppnå resultat. Vidare innebär detta att du är lösningsinriktad och trivs med och kan arbeta med flera olika uppdrag samtidigt. Erfarenhet av arbete inom omsorgen och myndighetsutövning är meriterande. Kunskap i verksamhetssystem som Magna Cura, SAMSA, Visma och Agresso är även det meriterande.

För oss är inte erfarenhet det viktigaste utan att du kompletterar oss i vår grupp. Vi kommer därför lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden är slut.

Medarbetarna i kommunkoncernen ska ha en bra arbetsmiljö och arbete i balans med familj och fritid. Arbetsgivaren erbjuder förmåner som friskvårdssubvention. Du har även gratis medlemskap i personalföreningen TKFF, om du varit anställd mer än tre månader. Du får ett årskort till Nordiska akvarellmuseet.
Alla nya månadsanställda erbjuds en heldags kommunövergripande introduktionsdag. Är du tillsvidareanställd har du möjlighet att leasa en miljöbil som personalbil.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vi har upphandlat med bemannings- och rekryteringsföretag.

Om du har problem med att ansöka via programmet Offentliga jobb vänligen kontakta supporten via telefonnummer 0771-693 693.

Tjörn är ö-kommunen med hög kvalitet i verksamheterna och havet i blickpunkten. Tjörn placerar sig högt i rankningar när skolor, äldrevård samt säkerhet och trygghet mäts.
Kommunens ekonomi är stabil och har varit det i många år. Det gör att Tjörns kommun hela tiden kan utvecklas. God service och tillgänglighet är angelägna frågor liksom infrastruktur.
På Tjörn tror vi att konst och kultur ger muskler åt själen och rustar våra barn och ungdomar för ett gott liv.
Tjörn möjligheternas ö hela året och för hela livet är Tjörns vision.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Valåsen Margith Hansson
0304-60 13 16
Enhetschef hemtjänsten Yvonne Bloom
0304-60 11 07
Enhetschef Valåsen Lena Gilbertsson Thylèn
0304-60 12 72
Verksamhetsledare Lilldal Sara Johansson
0304-60 16 88
Verksamhetsledare Tubberödshus o Rönnängs äbo Aida Tegeltija
0304-601219
Enhetschef Lena Arvidsson
0304-60 14 70
Gruppledare Kvarnbacken Eva Arvidsson
0304-60 17 12
Gruppledare Hemtjänsten Ann-Sofie Kajbic
0304-60 17 09
Gruppledare hemtjänsten södra Tjörn Yvonne Eliasson
0304-60 17 16

Sammanfattning

Besöksadress

Kroksdalsvägen 1 SKÄRHAMN
None

Postadress

Kroksdalsvägen 1
SKÄRHAMN, 47180

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024