Avgiftshandläggare/boendesamordnare

Avgiftshandläggare/boendesamordnare

Arbetsbeskrivning

Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.

Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Hemvården i Åre Kommun söker nu en avgiftshandläggare med placering i Järpen. Hemvården i Åre kommun arbetar för att kommunens medborgare ska få leva ett värdigt och tryggt liv samt känna välbefinnande.

ARBETSUPPGIFTER
Med utgångspunkt i socialtjänstlagen kommer du att handlägga, utreda, beräkna och ta beslut om avgifter i äldreomsorgens och LSS verksamhet. Du beräknar avgifter och tar beslut om avgiftsutrymme utifrån kundernas uppgifter om inkomster samt information från Försäkringskassan eller annan myndighet. Du bearbetar fakturaunderlag utifrån registrerade insatser samt uppgifter som inrapporteras av utförare. I arbetet ingår att dagligen svara på frågor från kunder och utförare om avgifter och fakturor.
Som avgiftshandläggare omfattas du av delegation av beslut vilket innebär att du ska bemöta överklagande av avgiftsbeslut.

Som boendesamordnare är du länken mellan biståndshandläggarna och verkställigheten vid beslut om särskilt boende eller korttidsplats. Du har god ordning på de tillgängliga platserna vid särskilt boende samt korttidsboende. Du har även ansvaret för kölistan, byteslistan samt de som har förtur till plats.

I dina arbetsuppgifter kommer även andra administrativa uppgifter att ingå samt uppgifter som du bedöms vara särskild lämplighet för utifrån din kompetens och dina personliga egenskaper.

KVALIFIKATIONER
För att passa i rollen som avgiftshandläggare behöver du ha en god administrativ förmåga, vara mycket noggrann och ha siffersinne samt förmåga till struktur. Du ska vara flexibel, effektiv och kunna hantera stressiga situationen under vissa perioder. Då arbetet består av många kundkontakter är det viktigt att du är kundorienterad och utrustad med stort tålamod. God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift då du även ska bemöta överklagan. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Du ska ha minst gymnasieexamen med ekonomisk inriktning eller högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer vara relevant för arbetsuppgifterna.

Har du erfarenhet att arbeta med verksamhetssystemet Treserva är det en stor fördel. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet samt erfarenhet från kommunal/offentlig verksamhet med liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Tjänsten kräver B-körkort.

ÖVRIGT
Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åre Kommun, Hemvård
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2021
  • Ansök senast: 31 mars 2021

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024