OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi leder vägen till ett hållbart arbetsliv – varje dag
Avonova är Nordens ledande aktör inom företagshälsa och ledarutveckling.
Med bred kunskap och stort engagemang hjälper Avonova organisationer och dess medarbetare att bli mer hållbara, kommunicera effektivare och må bättre. Hälsa och arbetsmiljö är avgörande faktorer för att skapa långsiktigt framgångsrika organisationer. Våra 1300 medarbetare på 170 orter levererar varje dag hälsotjänster över hela Norden. Våra kunder finns inom såväl offentlig som privat sektor.
Vill du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidra till ett mer hållbart arbetsliv är du varmt välkommen att söka tjänsten som redovisningsekonom hos oss på Avonova.
Beskrivning av rollen
Avonovas ekonomiteam består av 10 medarbetare som hanterar redovisning, kund- och leverantörsreskontra för koncernens svenska och norska bolag. Vi söker nu efter ytterligare en redovisningsekonom. Det innebär framtagande av månadsbokslut, skattedeklarationer och årsredovisningar.
Rollen innebär en del fokus på det norska bolaget vilket innebär samarbete med de norska kollegorna och revisorerna. I ansvarsområdet ingår att driva förändringsarbete så att finansiella processer och rutiner förbättras. Detta inkluderar att säkra att bokslut är upprättade enligt gällande redovisningsprinciper, utveckla standardiserade, kostnadseffektiva och kvalitativa bokslutsprocesser och stärkt internkontroll över den finansiella rapporteringen.
Arbetsuppgifter
- Säkra att löpande bokföring avseende bank, lön, kund- och leverantörsreskontra är korrekt hanterad och att resultaträkningen visar ett ”true and fair result”, vilket sker genom ett nära samarbete med ekonomer och ekonomiassistenter i Sverige/Norge som ansvarar för den löpande redovisningen samt businesscontroller i Norge
- Ansvara för både leverantör- och kundreskontran är korrekt hanterad, inklusive avstämningar och kontroller sker via ekonomifunktionen i Sverige
- Avstämning av personalrelaterade skulder hanteras inom ekonomifunktionen av redovisningsansvarig
- Upprättande av månad- och årsbokslut för Avonovas norska bolag
- Analys av balansräkningen för att förstå och eliminera felaktigheter
- Kassaflödesrapporter för de norska verksamhetsbolagen
- Skatteberäkningar (inkomstskatt och moms)
- Kapitalstruktur, inkl. aktieägartillskott och koncernbidrag
- Stödja rapportering till styrelse och ägare
- Bokföring och upprättande av bokslut för de norska moderbolagen
- Koordineringsansvar mot Avonovas norska revisorer
- Utveckling av Dynamics 365 och dess för/eftersystem (i samarbete med övriga finansteamet)
- Kontinuerligt vara en aktiv part i att förbättra och utveckla och effektivisera rutiner och processer samt dokumentera dessa
- Samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom finansfunktionen
Vem är du?
Vi söker dig som är ekonom med tidigare erfarenhet av kvalificerat bokslutsarbete. Du ska under ett antal år ha arbetat självständigt med månadsbokslut och varit behjälplig i upprättande av årsredovisningar. Som person är du positiv, drivande och tycker om att arbeta i och stödja en entreprenöriell miljö. Förutom att vara noggrann, strukturerad även har en ’kan-göra-attityd’ och ett lösningsorienterat, prestigelöst och dedikerat tankesätt. Bra om du värdesätter ansvar, bra teamarbete och enkel kommunikation också.
Flytande svenska och engelska i tal och skrift är ett krav i tjänsten.
Ekonomiteamet sitter i fina nya fräscha lokaler centralt i både Stockholm och Lidköping, valet av placeringsort är ditt. Vi rekryterar löpande så vi ber dig inkomma med personligt brev och CV så snart som möjligt. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta tf. redovisningschef Magnus Bäckman, magnus.backman@avonova.se. Utdrag ur belastningsregistret samt drogtest kommer att ske i samband med anställning.
Vi är medlemmar i Almega Vårdföretagarna med kollektivavtal med Vårdförbundet, Akademikerförbunden, Läkarförbundet och Vision.