Avtalsansvarig till Region Östergötland

Avtalsansvarig till Region Östergötland

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsområde Inköp, Service och logistik ansvarar för Region Östergötlands samlade Inköps och materialförsörjningsfrågor. Vi är en strategisk funktion som organisatoriskt är placerat i Regionledningskontoret. Vi arbetar brett med Inköp inom regionens alla verksamheter, där hälso- och sjukvård är den största men också regional utveckling, fastighet och Facility Management, IT, stadsbibliotek och naturbruksgymnasium är verksamheter vi stöttar.

Sedan en tid tillbaka har vårt uppdrag förändrats, där vi har fått till uppdrag att utvecklas från en upphandlingsenhet till en inköpsorganisation med ansvar för inköpsprocessens alla delar; strategi- och analysfas, upphandlingsfas och avtals- och utvecklingsfas. Detta arbete innebär stora förändringar i arbetssätt och processer men också i tankesätt och kultur i inköpsfrågor såväl inom verksamhetsområde Inköp, service och logistik som i region Östergötlands alla verksamheter. Vi är mitt i den utvecklingsresan och behöver nu förstärkning för att kunna ta ytterligare steg i denna förändringsprocess.

Har du erfarenhet av förhandling och avtalshantering? Som Avtalsansvarig på Region Östergötland har du det övergripande ansvaret för att leverantören agerar enlig avtal. Du driver leverantörsfrågor och har ekonomisk- samt kvalitetsuppföljning av levererade tjänster. Välkommen med din ansökan!

Vad erbjuder Region Östergötland dig?

Du får en viktig roll i den spännande utvecklingsfas verksamheten går in i med syfte att skapa en inköpsorganisation som arbetar med kategoristyrt inköp. I rollen som Avtalsansvarig kommer du att få bidra i arbetet med att utveckla affärerna och skapa en bättre affärsmässighet inom inköpsorganisationen.
Region Östergötland ligger i framkant gällande teknikutveckling, AI, digitalisering och andra spännande fokusområden kopplade till framtidens hälso- och sjukvården. I rollen som avtalsansvarig får du vara med och göra skillnad på riktigt i det viktiga arbetet att förvalta medborgarnas resurser på bästa sätt.
Vi vill också främja våra medarbetares möjlighet till balans i livet. Generösa friskvårdsmöjligheter, möjlighet till visst distansarbete och flexibla arbetstider är också en del av erbjudandet. Inköp, Service och logistik är placerad mitt i centrala Linköping i trevliga och moderna lokaler.

Tjänsten är ett föräldravikariat under perioden 1 februari 2022 - 31 augusti 2023.



Arbetsuppgifter och ansvarsområden

I rollen som Avtalsansvarig ingår att säkerställa att avtalens funktionalitet och effekt slår igenom, bland annat genom proaktiv analys, avtalsförvaltning och leverantörsuppföljning. Du har ett huvudansvar för avtalen inom ditt område och ett nära samarbete sker tillsammans med tjänsteansvariga, kategorisansvariga och strategiska inköpare. De kategorier som primärt är aktuella är Facility management, logistik, avfallshantering, måltidslösningar med mera.

I rollen ingår bla. följande ansvar och uppgifter:
* Övergripande ansvar för att säkerställa att leverantören agerar enligt avtal
* Hantera avtalsfrågor och övergripande leverantörsfrågor
* Ekonomisk- samt kvalitetsuppföljning av levererade tjänster
* Strategiskt anpassa och utveckla tjänsterna på en övergripande nivå
* Aktivt verka för att sätta en leverantörsstrategi
* Sammankallande till kontrakts-, avstämnings-, och strategimöten
* Ansvara för att genomföra kontraktsmöten med leverantörer
* Att ansvara för aktuell och korrekt information om utsedda avtalsområden i de informationskanaler som används inom regionen

Ansvar som Avtalsansvarig innebär också att:
* Aktivt delta i att utveckla, förbättra och standardisera arbetsflödet för tjänster/produkter, både vad gäller Region Östergötland och leverantörer
* Arbeta enligt gällande och kommunicerade processer och rutiner
* Delta i och hålla möten enligt gällande och kommunicerade processer och rutiner
* Hålla sig uppdaterad och omvärldsbevaka nationellt inom sitt område
* Delta i aktuella nätverk och konferenser



Profil

För rollen som Avtalsansvarig har du en akademisk utbildning, gärna som civilingenjör, civilekonom, jurist, affärsjurist samt några års arbetslivserfarenhet inom relevanta yrkesområden. Meriterande är om du har erfarenhet från inköpsområdet, men utgör inget krav.

Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vidare ska du ha goda kunskaper i Officepaketet.

Du har en god analytisk förmåga. Marknaderna är komplexa och det är viktigt att kunna analysera omvärlden/marknaden samt samla in interna krav och baserat på detta identifiera förbättringspotential.
Vidare ska du ha en god kommunikativ förmåga, både muntligen och skriftligen, och erfarenhet av att förhandla. Vi ser också att du har en hög grad av affärsmässighet som kombineras med förmågan att tillämpa och tolka relevanta lagar och regelverk, tex LOU och hälso- och sjukvårdslagen. Du hanterar komplexa affärsprocesser genom ditt strukturerade arbetssätt och med god samarbetsförmåga.

Du värdesätter samarbete, öppenhet och tydlig kommunikation. Vi lägger stor vikt vid din personlighet.



Ansökan

Är du intresserad av tjänsten? I den här rekryteringen samarbetar Region Östergötland med Jefferson Wells. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Eva Wisth på Jefferson Wells på telefonnummer 011-19 18 97 eller via mejl eva.wisth@se.jeffersonwells.se

Din ansökan vill vi ha via hemsidan www.jeffersonwells.se senast den 25 november.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jefferson Wells
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 november 2021
  • Ansök senast: 25 november 2021

Liknande jobb


31 oktober 2023

27 oktober 2023

Legal Counsel - Enercon

Legal Counsel - Enercon

27 oktober 2023

26 oktober 2023