Avtalscontroller

Arbetsbeskrivning

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher – med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg.

Av Marks kommuns drygt 34 000 invånare, så arbetar nära 3 400 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fem olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort.

Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons – det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.

Inköpsenheten är organiserad under kommunstyrelsen och har uppdraget att driva och samordna kommunens samlade upphandlings- och inköpsarbete. Enheten ska utveckla och formera kommunens inköpsprocess som ska präglas av samverkan, goda affärer, struktur och effektivitet med fokus på verksamhetsnytta. Uppdraget innebär att genomföra upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader, samt att förvalta ingångna avtal och möjliggöra effektiva inköp. I detta ingår att stödja kommunens verksamheter och de kommunala bolagen med kvalificerad rådgivning och utbildning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Inköpsenheten består av fem upphandlare samt två nyinrättade tjänster som Avtalscontroller respektive Inköpsstrateg med e-handelsansvar.

Vi söker nu dig som vill vara med i vårt fortsatta arbete mot att bli en av Sveriges bästa inköpsenheter!

ARBETSUPPGIFTER
Vi ser ett stort värde i ökad förmåga och helhetsgrepp när det gäller avtalsförvaltning och avtalsuppföljning och söker därför en avtalscontroller till en nyinrättad tjänst. Du kommer att ha en central roll i kommunens arbete kring hur vi arbetar med våra avtal och med våra leverantörer.

Som avtalscontroller kommer du att vara spindeln i nätet när det gäller kommunens avtalsförvaltning. Du säkerställer effektiv styrning och samordning av kommunens avtalsuppföljning och du kommer att arbeta i nära samarbete med chefer och andra berörda inom kommunens förvaltningar och bolag samt med kollegorna på inköpsenheten vid uppföljning av våra avtal. Du driver och utvecklar avtalsprocessen och säkerställer effektiva rutiner, arbetssätt och verktyg inom området. Du analyserar avtalstrohet och inköpsstatistik och initierar åtgärder för att realisera besparingar och måluppfyllelse. Du säkerställer att relevant avtalsinformation är lätt tillgänglig och korrekt uppdaterad i våra system. Du arbetar tillsammans med upphandlarna med avtalsmallar och bistår med avtalsinformation och inköpsstatistik vid upphandlingar samt arbetar aktivt med ständiga förbättringar för att säkerställa en hög avtalstrohet och en hög måluppfyllelse. Du utbildar inom avtalsområdet för att säkerställa kompetens hos chefer, beställare och övriga berörda.

Om du har vad som krävs med en stark drivkraft för utveckling, samarbete och förnyelse så är du rätt person för oss. Varmt välkommen med din ansökan!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller juridik, eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god erfarenhet av strategiskt inköps- och avtalsarbete samt ha goda kunskaper om utformning och juridisk tolkning av avtal. Du ska ha goda kunskaper i office-paketet och framför allt inom excel. Erfarenhet av avtalsuppföljning och från komplexa upphandlingar samt kunskaper inom offentlig upphandling är meriterande.

Du behöver vara kommunikativ och social samt ha en hög förmåga att möta chefer, medarbetare och leverantörsrepresentanter i olika positioner. Vi förväntar oss att du kan och vill utvecklas inom ditt område och att du sporras av höga målsättningar. I uppdraget ingår många kontaktytor som ställer krav på hög servicekänsla, god samarbetsförmåga samt att du är bra på att bygga och underhålla relationer och nätverk. För att lyckas krävs hög analytisk och strukturell förmåga samt pedagogiska färdigheter. Som avtalscontroller måste du kunna arbeta självständigt samt med integritet och initiativrikedom fungera drivande i avtalsprocessen. Självklart krävs att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Du vill ha roligt på jobbet och bidrar till ett gott arbetsklimat genom att vara lyhörd och ödmjuk. Du är strategisk och ser helhetslösningar. Du trivs i en ledande roll, agerar lösningsinriktat och tar ansvar för att slutföra dina uppdrag i tid. Du drivs av att göra resultat och goda affärer med fokus på nytta i verksamheten och är en god ambassadör för kommunen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet med egenskaper såsom analytisk, drivande, strukturerad och samarbetsförmåga.

Då uppdraget innehåller resor är körkort för bil ett krav.

ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, kostnadsneutral miljöbil, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27

Sammanfattning

Besöksadress

Boråsvägen 40 51180 KINNA
None

Postadress

None
Kinna, 51180

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024