OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av vår växande verksamhet där du får chansen att påverka och utveckla? Jobbar du kanske redan med myndighetsutövning och handläggning och önskar få nya erfarenheter? Vi söker nu dig som är intresserad av en ny utmaning hos oss inom Myndighetsverksamheten, Örebro Kommun.
Om tjänsten
Myndighetsverksamheten och Enheten för uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Vi söker nu en ny kollega under en tidsbegränsad period.
Som avtalscontroller har du i uppdrag att planera, utreda, följa upp och fatta beslut utifrån lagen om valfrihetssystem (LOV) och lagen om offentlig upphandling (LOU). Du ansvarar för uppföljning och utvärdering av våra avtal med privata och interna aktörer som levererar tjänster utifrån upphandlade avtal och överenskommelser, inom främst LSS och SOL. En stor del av jobbet innebär att kontrollera att aktörer lever upp till satta kvalitetsmål, men även intern kontroll gentemot våra egna kommunala verksamheter. Som avtalscontroller har du även många kontaktytor där du förväntas vara vår expert på uppföljningsfrågor inom olika tjänsteområden.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• följa upp avtal och kvalitetskrav av kommunala och privata utförare
• driva processen för utförare att bli godkända och valbara
• kontinuerligt ge stöd till och i dialog med utförare
• bearbetning och analys av statistik
• granska, kartlägga, utreda och analysera underlag
Kompetenskrav
• lämplig högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. socionom/sociala omsorgsprogrammet, beteendevetare, juridik eller samhällsvetare
• kännedom inom gällande lagstiftning (LOV, LOU, SOL, LSS)
• erfarenhet av arbete med uppföljning och myndighetsutövning
Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift, samt kan föra en dialog med utförarna. Du tar ansvar för din uppgift och kan självständigt handlägga och leda utredningar inom olika verksamhetsområden. Vidare kan du beskrivas som en trygg och stabil person med en god förmåga i att arbeta både självständigt och i team. Det krävs även att du är noggrann i olika processer och kan ta hänsyn till det större perspektivet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• sakkunskap om de specifika verksamheterna och gällande lagstiftning (vård och omsorg om äldre och/eller personer med funktionsvariationer)
• kunskap om handläggning, metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse - tom september 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten SOU (skola, omsorg och uppföljning) är cirka 150 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning och uppföljning. Våra värdeord är rättssäkerhet, likvärdighet, service och samverkan.
Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Kommunen har också upphandlat verksamheter enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa aktörerna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2 april.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67