OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Rollen som avtalscontroller är placerad hos Försäkringskassans upphandlingsorganisation, som idag har medarbetare i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund, Ystad och Umeå. Enheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan samt ansvarar för elektronisk handel och travel management. Inom enheten arbetar 25 personer inom tre team. Två team hanterar upphandlingar och det tredje teamet, där tjänsten som avtalscontroller kommer ha sin placering, består av upphandlingsstöd i form av upphandlingsstrateg, inköpscontroller, e-handelsadministratör, inköpskoordinator, administrativt stöd samt Travel manager.
I din roll som avtalscontroller ansvarar du för att samordna och utveckla arbetet med processer för uppföljning och analys av upphandlade avtal. Det innebär deltagande under upphandlingsfasen för att identifiera behov och planera för kommande uppföljning. Du driver, tillsammans med dina kollegor, förbättringsarbete inom områden där avvikelser eller förbättringspotentialer har identifierats. Du kommer ha ett nära samarbete med enhetens inköpscontroller där ni tillsammans ansvarar för att utveckla metoder för inköpsanalys.
Du agerar stöd för upphandlingschef och övriga medarbetare inom gruppen med att ta fram underlag till avtalsuppföljning. Vid behov kan du komma att medverka och genomföra externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. På Försäkringskassan arbetar vi aktivt med ständiga förbättringar. Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom avdelningen och på myndigheten. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
• har examen i ekonomi från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
• har goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser
• är proaktiv och van vid förändringsarbete
• har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att arbeta som avtalscontroller inom en större myndighet
• har praktisk erfarenhet av att utveckla uppföljningsmetoder
• goda kunskaper av inköpssystem och system för avtalsuppföljning
• har kännedom om LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
• har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Den formella tjänsten heter Controller. Provanställning kan tillämpas. Resor kan förekomma i tjänsten. Placering för tjänsten är i Stockholm. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Chef: Catarina Wireklint, tel 010- 111 90 36 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Alexandra Strandqvist, tel 010-112 44 58, tel (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marita Lantto, tel 010-119 52 48, Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.