Avtalscontroller inom social välfärd

Avtalscontroller inom social välfärd

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet och göra vardagen enklare för Örebroarna? Till Uppföljning på Myndighetsverksamheten söker vi nu en analytisk och självständig avtalscontroller.

Om tjänsten
Enheten för Uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Det innebär att arbetet sker mot både intern verksamhet och privata utförare. I ett valfrihetssystem är kommunens roll att bland annat godkänna utförare samt följa upp och utvärdera att utföraren levererar minst den kvalitet som gäller enligt lag och enligt kommunens egna bestämmelser.

I rollen som avtalscontroller ansvarar du bl.a. för uppföljning av utförare som regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV) och lagen om offentlig upphandling (LOU), med köp av tjänster enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SOL) samt överenskommelser med kommunens egen regi verksamhet.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerligt kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processer inom uppföljningsområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• handlägga, utreda och analysera olika typer av ärenden
• uppföljning av krav hos kommunal och privat utförare
• kontinuerlig dialog med utförare och samverkanspartners
• upprätta och utveckla förfrågningsunderlag enligt LOV
• vara sakkunnig i upphandlingsprocessen enligt LOU
• driva processen för utförare att bli godkända och valbara
• upprätta överenskommelser med kommunal utförare

Kompetenskrav

• högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. juridik, samhällsvetare, ekonomi eller socionom
• kunskap om handläggning, metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• erfarenhet av arbete med uppföljning, myndighetsutövning och utvärdering
• sakkunskap om de specifika verksamheterna och gällande lagstiftning (vård och omsorg om äldre och/eller personer med funktionsnedsättning)

Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kan självständigt handlägga och leda utredningar inom verksamhetsområden. Du har förmågan att vara noggrann i ansökningsprocessen och kunna föra en dialog med utförare. Vi vill att du har god förståelse för kraven i verksamheterna och deras behov. Du kommer att samverka med såväl interna som externa aktörer. Vi söker dig som är engagerad och som vill delta aktivt i utvecklingsarbetet på enheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor
• erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: februari 2020 eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverskamheten är cirka 130 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Verksamheten jobbar för att ge service och säkerställa medborgarnas rätt till kvalitativ välfärd utifrån rättssäkerhet, likvärdighet och samverkan.

Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja bland godkända utförare i ett valfrihetssystem, där kommunen är en av flera utförare. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 7 december.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2020
  • Ansök senast: 7 december 2020

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024