OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet och göra vardagen enklare för Örebroarna? Till uppföljningsteamet på Myndighetsverksamheten söker vi nu en analytisk och självständig avtalscontroller.
Om tjänsten
Enheten för Uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Det innebär att arbetet sker mot både intern verksamhet och privata utförare. I ett valfrihetssystem är kommunens roll att bland annat godkänna utförare samt följa upp och utvärdera att utföraren levererar minst den kvalitet som gäller enligt lag och enligt kommunens egna bestämmelser.
I rollen som avtalscontroller ansvarar du bl.a. för uppföljning av utförare som regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV) och lagen om offentlig upphandling (LOU), med köp av tjänster enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SOL) samt överenskommelser med kommunens egen regi verksamhet.
Vi erbjuder ett utvecklande arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerligt kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processer inom uppföljningsområdet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• handlägga, utreda och analysera olika typer av ärenden
• uppföljning av krav hos kommunal och privat utförare
• kontinuerlig dialog med utförare och samverkanspartners
• upprätta och utveckla förfrågningsunderlag enligt LOV
• vara sakkunnig i upphandlingsprocessen enligt LOU
• driva processen för utförare att bli godkända och valbara
• upprätta överenskommelser med kommunal utförare
Kompetenskrav
• högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. juridik, samhällsvetare, ekonomi eller socionom
• kunskap om handläggning, metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• erfarenhet av arbete med uppföljning, myndighetsutövning och utvärdering
• sakkunskap om de specifika verksamheterna och gällande lagstiftning (vård och omsorg om äldre och/eller personer med funktionsnedsättning)
Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kan självständigt handlägga och leda utredningar inom verksamhetsområden. Du har förmågan att vara noggrann i ansökningsprocessen och kunna föra en dialog med utförare. Vi vill att du har god förståelse för kraven i verksamheterna och deras behov. Du kommer att samverka med såväl interna som externa aktörer. Vi söker dig som är engagerad och som vill delta aktivt i utvecklingsarbetet på enheten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor
• erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten består av cirka 140 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.
Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja bland godkända utförare i ett valfrihetssystem, där kommunen är en av flera utförare. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 mars.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67