Avtalscontroller till Inköp- och upphandlingsenheten

Avtalscontroller till Inköp- och upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.


Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.




Beskrivning
Inköps- och upphandlingsenheten är en delvis nyinrättad och förstärkt enhet inom Kustbevakningen och tillhör personal- och ekonomiavdelningen, som har det övergripande ansvaret inom myndigheten gällande frågor inom personal, lön, ekonomi, upphandling samt grund- och vidareutbildning.

Inköps- och upphandlingsenheten har i sin tur uppdraget att genomföra upphandlingar samt ge stöd och rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor kopplat till upphandlingar. I vårt uppdrag ingår också att följa upp avtal och utveckla myndighetens e-handel.

Enheten består idag av enhetschef samt sex medarbetare i rollerna upphandlare, avtalscontroller och e-handelssamordnare. Enheten är i ett expansivt skede med utökning av funktionen inköpare till enheten, som slutligen ska bestå av tio medarbetare med placering i Karlskrona. 


Arbetsuppgifter
Som avtalscontroller på Kustbevakningen kommer du att vara spindeln i nätet när det gäller avtalsfrågor både internt inom myndigheten och i kontakt med våra leverantörer.

I rollen ingår att vara ansvarig för implementeringen av avtal såväl internt som externt mot leverantörer samt att följa upp att leverantörerna fullföljer sina åtaganden i enlighet med avtalade villkor. Det görs genom systematiska avtalsuppföljningar och utvärdering av avtal inför avtalsförlängning. Detta syftar till att förbättra kvaliteten i avtalsinnehåll och leverantörers prestationer samt att förbättra Kustbevakningen som beställare.

Arbetet är stimulerande och omväxlande med många kontakter och samarbeten både inom enheten och med avtalsägare i myndigheten vid uppföljning av våra avtal. En del av tjänsten innefattar också att ta fram och arbeta med avtals/inköpsstatistik och ta fram analyser inför kommande upphandlingar. Avtalscontrollern ansvarar för Kustbevakningens avtalsdatabas och styrdokument om inköp och upphandling samt uppföljning av dess regelefterlevnad.

I tjänsten ingår en aktiv medverkan i enhetens verksamhetsutveckling som är i ett expansivt och intensivt skede med allt från inköpsprocesser, inköpsrutiner och upphandlingsstrategier. Du deltar i interna och externa nätverk och genomför arbetsuppgifter som är relaterade till dessa. Även interna utbildningar om myndighetens upphandlings- och inköpsrutiner förekommer.


Kvalifikationer
Som sökande har du akademisk examen eller examen från annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning. Detta i kombination med några års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom upphandling/inköpsområdet där både strategiskt inköpsarbete och avtalsuppföljning ingått i rollen. Du ska även ha kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU) samt goda kunskaper i MS Office-programmen, framförallt Excel.

Vi söker dig som är pedagogisk och har lätt för att kommunicera i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska med både interna och externa samarbetspartners. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar. Det är viktigt att du har ett konsultativt arbetssätt och kan skapa goda relationer och förtroende. Du är drivande, analytisk, tar egna initiativ och har lätt för att få saker gjorda.

Vidare uppskattar du täta kontakter och ett gott samarbete med dina kollegor, vilket gör att vi i rekryteringsprocessen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du kompletterar de andra i gruppen.


Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Karlskrona.

Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikes.

Vi har ett tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt, vilket bland annat innebär att vi erbjuder möjligheten till distansarbete enligt Kustbevakningens distansarbetsavtal.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. 

Övrigt


För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.


Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.


Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén

Sektionschef Carolina Carlsson

Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson

Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kustbevakningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 november 2023
  • Ansök senast: 30 november 2023

Besöksadress

37123 KARLSKRONA
None

Postadress

Box 536
KARLSKRONA, 37123

Liknande jobb


Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024

17 december 2024