OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en avtalscontroller som kommer ansvara för avtalsförvaltningen inom löneområdet.
Totalt är vi drygt 400 medarbetare inom verksamhetsområdet Myndighetsservice som arbetar med service mot andra statliga myndigheter.
Tjänsten ligger inom ramen för avdelningen Ledningsstöd som har verksamhet i Östersund, Gävle och Stockholm. På vår avdelning är vi i dagsläget sju medarbetare. Tanken är att du i början av din anställning får kunskapsutbyte av nuvarande medarbetare som går i pension vid årsskiftet.
Avdelningen för Ledningsstöd har bland annat verksamhetsansvar för:
- Verksamhetsområdets leverantörssamverkan, avtalsförvaltning och upphandlingsportfölj.
- Verksamhetsområdets modell för samverkan och arbetssätt avseende överenskommelser med kundmyndigheter.
- Samordning och uppföljning av verksamhetsområdets verksamhetsplanering och budgetering.
- Verksamhetsområdets arbete avseende civil beredskap och kontinuitetsplanering.
Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i verksamhetssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Verksamhetsområdet Myndighetsservice ansvarar för avtalsförvaltningen kopplad till verksamhetsområdets tjänsteleveranser inom områdena lön, ekonomi och e-handel.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Ansvarig för avtalsförvaltningen inom löneområdet
- Utveckla och sammanställa nyckeltal för uppföljning
- Kontaktyta mot leverantörer
- Sprida kunskap internt om avtal
- Medverka i arbetet med framtagande av nya leverantörsavtal tillsammans med andra interna myndighetsfunktioner
- Bidra i hantering av avtalstvister och oklarheter kopplade till avtal
- Medverka i arbetet med att utforma, renodla och implementera ett verksamhetsområdesgemensamt arbetssätt gällande avtalsförvaltning under hela avtalets livstid, från upphandling till utvärdering inför förnyad upphandling eller avveckling
- Utformning av verktyg och ett metodstöd för kontinuerlig uppföljning av leverans, intern administration och dokumentation av avtal
- Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för verksamhetsområdets leverantörsrelationer
- Du kommer medverka i budgetarbetet, den ekonomiska uppföljningen och prognosarbetet för aktuella avtal inom löne/förvaltningsobjekten
- Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, främst mot IT-, rätts-, säkerhet och inköpsavdelningen.
Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanligt förekommande. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är frågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Dokumenterad kompetens av avtalsuppföljning och utformande av avtal
• Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU)
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Lösningsinriktad och bidrar med nya lösningar
• Ha god samarbetsförmåga, både med interna- och externa parter
• Planerar och strukturerar utförandet av arbetsuppgifterna
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, informationssäkerhetsfrågor
• Erfarenhet av förhandling med leverantörer och leverantörsstyrning
• Erfarenhet och förståelse för såväl förvaltning som projektarbete
• Erfarenhet att koordinera/facilitera kravfångstarbete inför en kommande upphandling
• Kunskap/erfarenhet av personal/lönesystem, ex. POL, Heroma, Primula, Palasso
• Erfarenhet från statlig verksamhet och förståelse för det statliga regelverket
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och på heltid.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Startdatum snarast möjligt, efter överenskommelse.
Placeringsort: Östersund, Gävle eller Stockholm
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär registerkontroll.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 26 april, 2023.
Intervjuer planeras att påbörjas under v.18.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.