OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för uppföljning? och vill jobba i en organisation där du får möjlighet att medverka i utvecklingen av processerna inom uppföljning och inköp?
Då söker vi dig, en engagerad avtalscontroller till vår Upphandlingsenhet på Örebro kommun. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av vår arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner.
Om tjänsten
Som Avtalscontroller ingår det att stödja verksamheten vid deras uppföljning av att leverantörerna fullföljer sina åtaganden i enlighet med avtalade villkor. I tjänsten ingår det även att leda och utveckla processen för avtalsuppföljning och skapa ett metodstöd för kontinuerlig uppföljning av leverans i förhållande till upphandlade avtal. Du medverkar till att bygga upp en strategisk uppföljningsprocess av avtal utifrån ett systematiskt tankesätt.
Tjänsten innebär även medverkan i upphandlingsfasen, att vara aktiv vid implementering av kontrakt, genomföra löpande avtalsuppföljning samt spendanalys. Vidare bidrar du till en god följsamhet mot våra ramavtal genom regelbundna och återkommande kontroller och analyser av avrop. Du har ett administrativt ansvar kring förvaltningens avtal gällande prisjusteringar, inhämtande av administrativ avgift etc.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• uppföljning av avtal och inköp
• administrativ hantering av avtalens administrativa avgift
• tillsammans med upphandlare ta fram arbetsrutiner för hur rapporter och resultat av kontroller ska användas i upphandlingsarbetet
• omvärldsbevaka i form av att ta fram underlag och statistik inför olika typer av beslut som ex. kostnads-, leverantörs- och marknadsanalyser
Kompetenskrav
• högskoleexamen om 180 hp med inriktning ekonomi, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer lämplig
• erfarenhet eller kunskap inom lagen om offentlig upphandling, juridik, inköp och avtalsrätt/avtalsanalys
• erfarenhet av att driva arbetet med avtalsuppföljning och avtalsanalys
Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift, samt kan föra en dialog med utförarna. Du tar ansvar för din uppgift och kan självständigt handlägga och leda utredningar inom olika verksamhetsområden. Vidare kan du beskrivas som en trygg och stabil person med en god förmåga i att arbeta både självständigt och i team. Det krävs även att du är noggrann i olika processer och kan ta hänsyn till det större perspektivet. Du ska även känna dig trygg i att arbeta i digitala system och speciellt i excell.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet från offentlig sektor
• erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg och kreditupplysningstjänster
• vana av att arbeta i system kopplat till exempelvis inköpsanalys
• erfarenhet eller kunskap om entreprenadjuridik
• tidigare erfarenhet av processledning/utveckling
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten ingår i Örebros Kommunstyrelseförvaltning och är organiserad under ekonomiavdelningen som ger stöd inom inköp, ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela inköps- och ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till analys, lednings- och beslutsstöd. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Tester kan komma att ske i ett senare skede i processen.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 9 december.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67