OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.
Upphandlingsenheten vid Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.
Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av upphandlingssystemet Kommers och vi har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,4 miljarder årligen.
Upphandlingsenheten har idag drygt 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi arbetar med kategoristyrning som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra interna beställare och leverantörer med ett helhetsperspektiv.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vi söker nu en avtalscontroller med uppdrag att utveckla kommunens arbete med avtalsuppföljning. Som avtalscontroller i Botkyrka spelar du en nyckelroll i att vidareutveckla vårt arbete med inköps- och avtalstrohet. Du säkerställer att våra avtalsleverantörer levererar och fakturerar i enlighet med gällande avtal och följer upp hur kommunens verksamheter köper enligt de fastställda avtalen.
Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att:
- systematiskt analysera, följa upp och övervaka de avtal som är tecknade med våra leverantörer
- säkerställa att de krav som ställs i upphandlingar efterlevs (tex hållbarhetskrav)
- samordna och tillse att avtalsuppföljningen fungerar samt utveckla uppföljningsprocessen
- ta fram underlag för strategiska vägval inför större upphandlingar, sammanställa erfarenheter och utfall från tidigare avtal
- följa upp våra leverantörers status avseende uteslutningsgrunder
- ansvara för att genomföra arbetsplatskontroller och säkerställa att dessa genomförs på ett korrekt sätt.
Vi har idag en inköpscontroller på enheten som arbetar med inköpsanalyser och effektivisering av inköpsprocessen. Nu stärker vi teamet genom att tillsätta ytterligare en roll med fokus på avtalsuppföljning. Som avtalscontroller kommer du i vissa frågor att samarbeta med enhetens inköpscontroller för att tillsammans driva utvecklingen av våra inköpsprocesser framåt. För att du ska lyckas i din roll har du även stöd från kollegor med expertis inom upphandling och e-handel.
Vi erbjuder dig
Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. På vår arbetsplats värderar vi ett samarbetsklimat där vi arbetar tillsammans för gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, trivas och ha roligt på jobbet. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Vi erbjuder friskvårdsbidrag samt att du har möjlighet både till semester- och löneväxling.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning - gärna ekonom eller annan utbildning som är relevant för rollen.
- För tjänsten krävs också att du behärskar Officepaketets olika delar väl och har mycket goda kunskaper i Excel.
- Du har kunskaper om ekonomi- och verksamhetsstyrning, kalkylering och statistik.
- Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna, och producerar egna dokument av hög kvalitet.
- Du är kvalitetsmedveten och noggrann samt arbetar bra med komplexa frågor och problemlösning.
- Du har ett starkt intresse av att arbeta med goda affärer och har förståelse för inköp som strategiskt verktyg och styrmedel för att uppnå mål.
- Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med inköpsfrågor i kommun eller annan politiskt styrd organisation samt vana av att arbeta i olika system för att ta fram ekonomiska data.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad och självgående. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad i ditt arbete och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.
Välkommen in med din ansökan!