Avtalskoordinator Servicemarknad – Scania Sverige AB

Avtalskoordinator Servicemarknad – Scania Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Drömmer du om att jobba närmare slutkunden? Uppskattar du att jobba i en dynamisk miljö med många kontaktytor och kunniga kollegor? Tycker du om att administrera och koordinera? Då kanske detta är ett jobb för dig!

Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid. Vi är marknadsledande och har ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar.

Affärsområdet Servicemarknad ansvarar för att våra Scaniakunder runt om i landet ska ha tillgång till förstklassig service. För att lyckas med detta uppdrag jobbar vi tillsammans och genom våra återförsäljare med försäljning och stöd rörande produkter och tjänster som Scania levererar på den svenska marknaden. Vi tillhandahåller teknisk- och reservdelssupport och utbildning för att säkerställa kompetens i hela nätverket, allt i syfte att säkerställa bäst möjliga kundnöjdhet- och lönsamhet kopplat till våra leveranser.

Vi söker nu en ny medarbetare till gruppen för tjänsteförsäljning och administration. 

Gruppen
Rollen som avtalskoordinator för serviceavtal ingår i gruppen för tjänsteförsäljning och administration inom affärsområdet Servicemarknad. I gruppens uppdrag finns också ansvaret för avtalsförsäljning till Scania Sveriges fleetkunder och analys av avtalsportföljen. Totalt består gruppen i dag av 12 personer.

Ditt uppdrag
I rollen som avtalskoordinator är du tillsammans med sex kollegor ansvarig för att supporta servicemarknadssäljare med att administrera Scanias serviceavtal (underhålls- och reparationsavtal och uppkopplade tjänster) på den svenska marknaden.

Serviceavtalen säljs till Scanias kunder via återförsäljare runt om i landet och i din roll som avtalskoordinator kommer du att arbeta med hela flödet från order till leverans, vilket innebär allt ifrån offertarbete till slutavräkning, i nära samarbete med återförsäljarna. Du beräknar priser, administrerar flödet av offerter och fakturerar och krediterar pågående avtal.

I uppdraget kommer du i första hand att ha ansvar för en viss del av flödet men även introduceras till de övriga delarna för att det ska finnas en flexibilitet inom gruppen att stötta varandra.

I rollen kommer du aktivt delta i utveckling av arbetssätten i syfte att effektivisera den dagliga verksamheten och även ha möjlighet att delta i olika typer av tvärfunktionella utvecklingsprojekt kopplat till avtalsaffären.

Din profil
Vi söker en lagspelare som är nyfiken och intresserad av att lära sig nya saker och vill utvecklas i rollen och inom Scanias organisation. Dina kontaktytor spänner över en stor del av Scania Sveriges organisation och hela återförsäljarnätverket vilket gör att det är viktigt att du trivs i en roll med många kontaktytor.

Stundtals är arbetet intensivt och utmanande och därför tror vi att du gillar att ha många bollar i luften, är flexibel och positiv till att hitta nya vägar för att kunna förbättra och utveckla befintliga arbetssätt.
 
Du har tidigare arbetat med administrativa och koordinerade uppgifter och är som person noggrann och strukturerad. Erfarenhet av Scanias produkter och avtalsfrågor eller motsvarande inom fordonsbranschen är en tillgång. Har du en akademisk examen inom exempelvis ekonomi eller administration är det meriterande.

Du har lätt för att kommunicera i tal och i skrift. Det mesta av arbetet sker på svenska men du bör behärska engelska i tal och skrift. Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse och har du erfarenhet inom avtalshanterings-  och ekonomisystem ex D365 är mycket meriterande.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas vidare hos en av Scanias främst distributörer tillsammans med trevliga och kunniga kollegor i en grupp där vi stöttar varandra och har kul tillsammans i det spännande och viktiga gränslandet mellan distributör och kund.

För mer information
För mer information kontakta Maria Molén, chef för Service Sales & administration 070-248 33 41, eller Emelie Altstrand, avtalskoordinator och teamledare för Avtalsgruppen 070-165 36 51

Ansökan
Din ansökan ska innehålla ett personlig brev och ett CV. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. Senaste ansökningsdatumet 17 september 2023.

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerade Scania Sverige 2 462 tunga fordon till en marknadsandel på 40,6%, därtill registrerade Scania Sverige 239 Scaniabussar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2023
  • Ansök senast: 17 september 2023

Liknande jobb


Mötesbokare

1 november 2024

Sales Support

Sales Support

31 oktober 2024

Säljtekniker

Säljtekniker

30 oktober 2024

Tender and Sales support specialist

Tender and Sales support specialist

29 oktober 2024