B2B-kreditanalytiker till Ikano Bank

B2B-kreditanalytiker till Ikano Bank

Arbetsbeskrivning

Är du en erfaren kreditanalytiker som vill utvecklas, få möjlighet att påverka ditt dagliga arbete och är redo att ta nästa steg? Då kanske denna tjänst kan vara något för dig. SJR tillsätter nu en B2B-kreditanalytiker till vår kund Ikano Bank.

Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos SJR, med start omgående och som pågår i 12 månader där du kommer arbeta som konsult hos Ikano Bank. För rätt person finns det därefter möjlighet till förlängning på uppdraget alternativt direktanställning hos Ikano Bank.

Arbetsuppgifter
I rollen som B2B-kreditanalytiker ansvarar du för de kreditförfrågningar som kommer in till företaget från såväl moderbolaget som för externa samarbetspartners och återförsäljare. Du kommer ingå i ett team som idag består av 5 personer och kontoret finns i Sundbyberg.

Exempel på återkommande arbetsuppgifter är bland annat nykundsprövning där du gör en kreditundersökning på de förfrågningar som kommer in och löpande bevakning av befintliga kunder.

Kreditförfrågningarna kan variera från enklare och mindre förfrågningar till större och mer komplexa förfrågningar. Du har en rådgivande funktion gentemot både säljare och interna kollegor vid större affärer. Du gör analyser, skapar riskrapporter och underlag till egna kreditbeslut.

Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer vara:

- Bedömning av företagskunders kreditvärdighet, samt analys av finansiell information som en del av kreditprövningsprocessen.

- Förbereda och presentera kreditansökningar för större exponeringar för beslut i kreditkommittéer.

- Ge råd till den interna försäljnings- och operations enheten i frågor som rör företagens kreditrisk och förändringar av policys och riktlinjer.

- Regelbunden kommunikation och kontakt med Ikano Banks kunder och partners.

- Inrätta och utföra interna kontroller

- Fånga upp tidiga varningssignaler och möjligheter på nyckelkunder och branscher.

- Kunskapsdelning inom det nordiska kreditteamet och övriga enheter i banken

- Ad-hoc uppgifter och deltagande i projekt

Vem är du?

För denna roll söker vi dig med mångårig erfarenhet av kredithantering inom B2B- företagssidan, gärna från bank eller finansföretag.

För oss är det viktigt att du har goda kunskaper inom kreditbedömning och erfarenhet från en liknande roll inom kreditanalys. Det är en fördel om du arbetat med leasing och/eller factoring till företagskunder. Du bör även ha god förståelse för risk- och riskrelaterade frågor såsom ratingmodeller och kassaflödes- och nyckeltalsanalyser. Du har lätt för att kommunicera både i tal och skrift på svenska såväl som på engelska.

Som person är du noggrann, strukturerad och planerande i ditt arbete. Du är en teamplayer med god samarbetsförmåga som trivs att jobba högt som lågt. Tjänsten ställer höga krav på att du är analytisk, ansvarstagande och van vid att ta egna initiativ.

För att lyckas i rollen är du lösningsorienterad och stimuleras av att bidra i förbättringsarbetet liksom att utvecklas vidare i rollen. Du trivs i att jobba i en föränderlig miljö och med många kontaktytor.

Ansökan
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2023-11-15.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet. I det fall den sökta tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.

Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar.

Om SJR
SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance, HR, Supply Chain och IT.

SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB och WES AB.



För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår Integritetspolicy (https://sjr.se/integritetspolicy/)

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas Vinnersten

Magnus Mellborg

Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke

Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 november 2023
  • Ansök senast: 27 november 2023

Besöksadress

Kullagatan 8, Helsingborg
None

Postadress

Kullagatan 8
Helsingborg, 25220

Liknande jobb


16 november 2024

12 november 2024

1 november 2024

Kredit och Krav handläggare

Kredit och Krav handläggare

31 oktober 2024