BabyBjörn söker Regional Manager Nordamerika

Arbetsbeskrivning

BabyBjörn AB är ett svenskt familjeföretag med cirka 100 anställda som utvecklar, marknadsför och distribuerar barnprodukter, främst för åldersgruppen 0-3 år. Företaget grundades 1961 och sedan starten har fler än 30 miljoner barn burits i våra bärselar. Föregående verksamhetsår uppgick omsättningen till 590 miljoner SEK och 95 % av försäljningen går på export till över femtio länder. Mer information finns på www.babybjorn.com

I rollen som Regional Manager Nordamerika är du övergripande ansvarig för BabyBjörns B2B försäljning, kommunikation och marknadsföring inom Nordamerika och Kanada. Du är huvudkontakt till BabyBjörns distributör i Nordamerika och leder och ansvarar för att verksamheten inom området följer företagets riktlinjer och att marknaden når uppsatta försäljnings- och lönsamhetsmål. Rollen är placerad och utgår från huvudkontoret i Solna men kommer innebära många resdagar samt möjligheten att vara på plats i USA under längre perioder. Rollen rapporterar till Global Sales Director.



Huvudsakliga ansvarsområden:


Ansvara för kontakten med distributören för Nordamerika och Kanada.
Ansvara för att handelsområdet når uppsatta omsättnings- och lönsamhetsmål samt att kostnadsbudget hålls.
Utarbeta och följa en marknadsplan enligt BabyBjörns riktlinjer och som harmoniserar med global marknadsplan.
Ansvara för produktlanseringar inom området.
Ansvara för att tillsammans med lokal distributör planera och genomföra olika typer av mässor enligt BabyBjörns riktlinjer.
Bygga relationer med key accounts i Nordamerika och Kanada.
Leda arbetet med att komma närmare slutkonsument samt att underlätta köpresan för slutkonsumenter.
Aktivt jobba med ett digitalt fokus både försäljnings- och marknadsföringsmässigt, bl a att driva trafik till webbplatserna inom området.




Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi eller marknadsföring. Du har gedigen arbetslivserfarenhet (minst 7 år varav 3 i ledande befattning) från operativt och strategiskt marknadsförings- och försäljningsarbete av konsumentprodukter i USA. Det är en stor fördel om du har erfarenhet av att arbeta i familjeägt bolag och/eller med premiumprodukter. Det är även meriterande med erfarenhet av distributörskontakter, samt B2C försäljning.



Som person vill vi se att du är affärsdriven, analytiskt och gillar att jobba mot KPI:er. För att lyckas i rollen krävs det att du kan se helhetsperspektiv, bedöma och prioritera vad som är affärskritiskt och arbeta självständigt. Samtidigt läggs stor vikt på din förmåga att kommunicera, leda och samarbeta med interna och externa resurser och intressenter.



Känns detta som en spännande utmaning för dig? Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är den 19 mars, dock sker urval och intervjuer löpande. Söker gör du på www.novarepropell.se. Klicka på ”Ansök nu” och bifoga ditt CV och personliga brev. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jessica Fontin på: jessica.fontin@novarepropell.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Viktor Karlsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NOVARE PROPELL AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön - Fast lön
  • Heltid tillsvidareanställning
  • Publicerat: 24 februari 2017

Besöksadress

Arsenalsgatan 8c
Stockholm

Postadress

Arsenalsgatan 8c
Stockholm, 10332

Liknande jobb


24 oktober 2024

Vi söker regionchef!

Vi söker regionchef!

30 oktober 2024

Sales Manager NEW YORKER Scandinavian Countries

24 oktober 2024